tisdag, april 06, 2010

De låter alltså så på riktigt, duvorna?

Jag har rätt dålig fågelkoll, ska jag väl säga. Jag kan i och för sig skilja mellan en havsörn och en sparv, men mer är det inte. Fåglarnas läten ska vi inte tala om. Okej, ett gökläte kanske jag skulle känna igen. Det finns fågelläten på en (ja inte bara en) Kate Bush-låt. Lyssna på de tio sista sekunderna här nedan. Jag tror det ska vara en duva.



Du hörde va? "Ett T v å Tre Fyr Fem", "Ett T v å Tre Fyr Fem", och så vidare. Grejen är att jag alltid har trott att detta duvläte var tillverkat i en synth - att det hörde hemma endast i den här låten och ingen annanstans.

Igår var jag ute och gick. Jag lyssnade på en ljudbok. Plötsligt hör jag detta "Ett T v å Tre Fyr Fem" genom pratandet. Skumt, tänkte jag, att den låten har råkat gå igång av sig själv, och nu läcker in över ljudbokssnacket. Skumt ja, till och med omöjligt skulle jag vilja säga.

Jag tog av mig lurarna och lystrade: "Ett T v å Tre Fyr Fem" hördes det lite här och där ifrån. Precis som i låten; EXAKT som i låten. Det var riktiga duvor som hördes från skogspartierna, åtminstone tror jag det. Men inga duvor som de på perrongerna på centralen, utan nån slags skogstyp.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Skogsduva, ja. Så har jag förstått det också.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Undras vilka mer fågelljud det finns därute, som liknar låtar.

Mian sa...

Det är ringduva som hörs:

http://wildlifegarden.se/fagelsidor/ringduva.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Mian: Tack, det jag jag minnas, ringduva. Exakt så lät det. :-)