tisdag, april 20, 2010

Inspirationsskapande vinklar

Ibland kan man få för sig att man är totalt förtorkad och mossig och inte ett dugg mottaglig för nya intryck. Att man är förstenad, så att säga. Men så dyker det upp något som framkallar inspiration inom en och man förstår att fossiliseringen trots allt inte har gått så långt som man befarat. Se här, ett klipp från Annika Bryns blogg.



De här motiven är gamla och vana för att inte säga trista för mig. Jag har passerat dessa ställen en miljon gånger och tittar väl mest ner på mina egna fötter när jag knallar förbi. Vad är då grejen nu då - varför är bilderna speciella? Jo, det är vinkeln.

När fotografen har stått och plåtat från ett ställe man vid de flesta ställen inte står och plåtar från - blir bilder inspirerande. Då går bilderna från att normalt visa det man ser med sina egna gamla trista ögon till att funka som sedda genom någon annans.

Det här är svårt att sätta fingret på. Andra kanske inte alls ser vad jag ser i dessa bilder, och inspireras följaktligen heller inte av dem. Men det funkar på mig. Nu vill jag ge mig ut och plåta alla möjliga gamla publikfriande vyer - från ovanliga/konstiga/oväntade/knasiga vinklar.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: