tisdag, april 27, 2010

Lucifer

SvD kör vidare på sin serie om namn. Tydligen är Lucifer ett namn folk kan tänkas döpa sina ungar till: "Jag ville framför allt att han skulle ha ett fint namn –  vilket jag tycker att Lucifer är", säger mamman till lille Leopold Lucifer. Och på tal om namn och om att döpa till Lucifer så skriver Expressen om de vanligaste smådjursnamnen. Notera det tredje vanligaste ormnamnet.

Även ormar kan heta Lucifer

Det namnet är också populärt som låtnamn. Många artister har gjort en sådan. Närmast kommer jag att tänka på Alan Parsons Project och låten "Lucifer" från 1979. En rätt skön låt, tycker jag.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Lisas syster sa...

"Jag ville framför allt att han skulle ha ett fint namn –  vilket jag tycker att Lucifer är". Hahaha! Jaaa, det beror väl på vilka preferenser man har... Jag tycker faktiskt också att det är ett rätt tjusigt namn, men det är nog mer för att det ligger något mörkt och mystiskt i det. Inte tusan skulle jag döpa min unge till det! :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Pinga: Fast wikipedia-artikeln:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer
ger en slags bakgrund till namnet som gör att det får nån slags tyngd, tycker jag.