torsdag, maj 13, 2010

Det måste väl inte vara rektangulärt?

Jag gillar att prata om bilder nästan lika mycket som att ta bilder, och det är väl därför bilderna jag lägger upp här nästan alltid kommer med både för och efterhandsbabbel. Jag gillar att tänka högt, helt enkelt.

Här har vi nån anti/pro-Iran-demonstration på Sergels torg. Jag tog bilderna igår. För det är flera bilder det här, ihopsatta av Photoshop. Min kamera är inte särskilt vidvinklig av sig, så att kunna göra så är smidigt. Men det är vanskligt också, särskilt när det är en massa rörliga människor inblandade. Det är inte ovanligt med avhuggna ben och sånt i bilden.



När man gör panoraman är det väl vanligast att man klipper ut bilden till en rektangel, eller drar i kanterna och hörnen tills den blir fyrkantig, men jag tycker att det kan funka att göra som jag gjorde här också, i alla fall ibland. Eller?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Larsson sa...

Visst funkar det!

Anonym sa...

Bilder måste inte alls vara rektangulära. Inte heller måste horisonten alltid vara "rak". Man kan fota upp och ner och bak och fram och ibland blir det bra mycket mer intressant än de gamla vanliga formaten.

Stefan Jansson sa...

Knepet när man fotar panoramabilder med folk som vägrar att stå helt stilla i ett par minuter är att ta en bild till vänster, sen en längs bort till höger, en i mitten och så vidare. Det funkar ibland.

stationsvakt@gmail.com sa...

Larsson: Good. :-)

matilda: Och ändå vill man vara klåfingrig och trixa i efterhand. :-)

Steffe: Hmmm ... nåt att fundera över.