tisdag, maj 04, 2010

Nån gång måste jag köpa nya glasögon

Så långt tillbaks som för tre år sedan bloggade jag om att jag behövde nya glasögon. Typiskt nog för mig gäller detta fortfarande tre år senare; jag köpte aldrig några. Det är så mycket man behöver köpa för sina fattiga slantar, och glasögon hamnar absolut inte högt upp i prioriteringslistan.

Nåväl, nån gång måste jag väl helt enkelt köpa nya, tänker jag, och ibland spanar jag efter glasögon på nätet - på de billiga ställena. Som nyss. Det lustiga jag alltid slås av vid såna kontroller är att dyra glasögon oftast är snyggare än billiga. Kolla hos Specsavers här.

Man tycker ju att om man ska tillverka billiga glasögon så sänker man kvalitén på bågarna och glasen. Men design, för helvete, att hitta på en snygg design borde ju vara lika lätt/billigt hos en billig tillverkare som hos en dyr. Eller?
---
Läs även andra bloggares åsikter om

6 kommentarer:

Pumita sa...

Ja, det kan man ju tycka... Så tänker jag också men det är väl som i andra sammanhang att varumärken är olika värderade. Svindyrt är det med glasögon ivf.

Johnny sa...

Pumita: Men designen borde ju inte kosta olika. Att gjuta (om det är det man gör) en rund båge borde ju kosta lika mycket som att gjuta en äggformad. Typ.

Pumita sa...

Inte tillverkningen men "tänket"... bara en gissning... kan inte mycket om företagsekonomi. :/

Johnny sa...

Pumita: Inte jag heller. Det är väl därför man inte fattar.

Christian R. Conrad sa...

Hmmm... Men har inte de flesta "lågprissäljare" lite snyggare -- och lite dyrare -- grejer *också*? Så att de där lite snyggare -- men lite dyrare -- brillorna som du sedan till slut ändå köper, faktiskt kunde komma från just t.ex. SpecSavers, inte nödvändigtvis bara DyraButikenPåFinaGatan?

I bilbranschen kallas det (med en ganska ful direktöversättning från engelskan) för "strippad inropare": En variant av en bilmodell som pressats ned i pris genom att förses med minsta (och astmatiskt svaga) motorn, världens fulaste plåtfälgar, och absolut ingen utrustning. Man räknar inte med att sälja just några exemplar alls av den, eftersom ingen människa vill ha en sådan oanvändbar bil -- MEN, man kan skriva "FRÅN 146 999!" i annonserna. Syftet är att locka folk till butiken; när man väl en gång fått in dem, säljer man sedan i stället en bil någon verkligen kan tänkas vilja ha till dem.

Där är det alltså på sätt och vis "kvaliteten" som skiljer... Men hur sjutton skulle SpecSavers kunna visa någon sådan skillnad i sin nätbutik? Den enda differentieringsmöjlighet de har, när du bara ser brillorna i din webbläsare, är ju utseendet på dem. Det är alltså därför de har dels fula men billiga brillor, så att de kan skriva "FRÅN 899!", för att få dig att knappa in deras adress i URL-fältet... Och dels (antar jag?) lite snyggare brillor som kostar lite mera: Det är dessa senare som de hoppas att du till slut ska köpa, i stället för de billigare men fulare, när du sett utseendet på båda sorterna.

Enkelt, va?

Johnny sa...

Cristian: "Man räknar inte med att sälja just några exemplar alls av den, eftersom ingen människa vill ha en sådan oanvändbar bil" - Tyvärr finns det en och annan människa som ändå köper just den produkten ... jag, till exempel.