måndag, juni 21, 2010

Ett dopp i tidvattnet

Det här stället brukade jag passera när jag skulle till skolan. Från lågstadiet fram till halva mellanstadiet var det, vill jag minnas. En gång, jag var väl kanske runt nio år, hittade jag en femtiolapp på asfaltsgången där till vänster. Femtio spänn på den tiden var plenti, så snacka om svindelkänsla.



En annan gång, jag var kanske i nån liknande ålder, råkade jag starta en gräsbrand strax bortom bänken där till höger. Att tappa kontrollen över elden (som jag inte minns hur jag startade) gav också svindelkänslor, kommer jag ihåg, men mer åt det negativa hållet.

Bägge händelserna ligger långt bakåt i tiden nu, och de ringar på tidens vatten de möjligen genererade har för länge sedan ebbat ut. Det enda som återstår är linjerna efter hur högt vattnet skvalpade upp på den tiden, och de linjerna finns bara i min hjärna. Världen förblev opåverkad.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Gud, vad du skriver bra mellan varven.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Å tack :)