onsdag, juni 30, 2010

Mera sjuka

Tog en kvällspromenad igår. Det var skönare ute än inne, och därborta åt skogen till, där verkade det vara ännu skönare och svalare. Jag mådde någorlunda hyfsat, snorig och hostig visserligen, men inte febrig. Till slut har den gett med sig, den här jävla sjukan, tänkte jag. I diket mellan skogen och det som inte är skogen stod nån slags moppe. Det var inte mycket kvar av den.

Moped

Ja så vaknar jag idag då, tidigt på morgonen, och den här jävla digerdöden jag tycks ha råkat ut för spökar fortfarande omkring i min kropp: storhostan, storsnuvan, storsegheten, storfebern. Jag försökte sova bort skiten några timmar, sen ringde jag till vårdcentralen.

-Hejsan, jag har dragits med detta i evigheter nu, finns det möjligen nån läkare där som kan ge mig Penicillin?

Det visade sig att jag hade ringt för sent, och att infektionsmottagningen var stängd för dan.

-Kom hit i morgon på morgonen, så får doktorn ta ett par prover på dig så får vi se.

Egentligen gillar jag inte "prover" eftersom de kan avslöja att jag förutom förkylning även lider av cancer, aids och fläcktyfus, men jag kände ändå att nu var måttet rågat, så jag sa:

-Jaha. Tack då, jag kommer.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Mira sa...

För att inte tala om ÖDESDIGER TVINSOT!!!

Plastfarfar sa...

Jag mådde ungefär som du i våras. Efter en vecka gick jag till doktorn: Lungpaj. Det tog en månad att bli helt återställd, men det är viktigt att du går trots min dystra erfarenhet. Min läkare sade nämligen att lunginflammation är en sjukdom som fortfarande kräver liv i Sverige.

Annars var det nog en slaktad Honda EU-moppe du stötte på.

HumanLabRat sa...

Lite förkylning, har de tid med sånt hos doktorn?! Själv vet jag de som skickats hem med hjärnblödningar, blodförgiftning eller urlågt Hb. Då har de minsann varken tid eller resurser, men vid en liten förkylning! Själv tycker jag du kan uppsöka Arbetsförmedlingen, för dit skickas folk med långt värre åkommor än en förkylning! Har febern gett med sig finns ju inte heller någon anledning att ta av vårdresurserna när det inte ens finns vård åt de allvarligt sjuka!

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: Ja den med.

pf: Det jag är lite rädd för är att jag ska stöta på en doktor som tycker det skrivs ut alldeles för mycket penicillin, och nekar.

HumanLabRat: Antar att det gäller att träffa rätt doktor.

Plastfarfar sa...

Tror gör man i kyrkan. Gå nu!

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Gick. Blev inte botad.

Stefan Jansson sa...

Ligga i sängen och snurvla när det är sommar sånt är ju aldrig roigt. Fin moppe.

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Man får väl vara glad att man lever över huvud taget. :)