tisdag, juli 27, 2010

Birger Jarls huvud

Som jag nämnde var jag på Stockholms Medeltidsmuseum, och där kunde man bland annat se Birger Jarls huvud, det där de flesta nog har sett om på tv. Man har alltså på bästa CSI-vis byggt med lera på Birgers skalle, och med vetande i kombination med begåvat gissande fått fram ett huvud och ett ansikte som med viss säkerhet ska lika Birger Jarl som han såg ut när han levde. Och faktiskt, avbildningen påminner rätt mycket om den kända bildstoden i Varnhems kyrka.



Enligt uppgift förekom det både under antiken och på medeltiden att man färglade statyer och skulpturer, men färgerna har för det mesta inte överlevt till våra dagar - vilket nog har bidragit till att de flesta tror att antiken var marmorvit och att medeltiden var stengrå. Hur det var med nämnda bildstod har jag ingen aning om, men jag fick för mig att testa hur det skulle sett ut om den hade varit målad. Kanske så här.

Bildstoden föreställande Birger Jarl finns i Varnhems kyrka. Här syns den färglagd.

Eller inte. Hur en Jarlakrona såg ut på den tiden har jag inte den blekaste aning om - om nu jarlarna ens hade kronor. Jag använde helt enkelt Folkungaättens färger, som jag såg på en vapensköld på Wikipedia.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Själv har jag minsann tittat på Bockstensmannen, han som hittades i en mosse utanför Varberg på 30-talet och då hade han legat där i 700 år, med hjärtat genomborrat av en ekpåle.

Och tänk, mannens hår var intakt och kläderna .., med hålet i ylleskjortan efter pålen .., det var helt sanslöst intressant och har herr Stationsvakt vägarna förbi Varbergs Fästning, då tycker jag att du ska titta in där.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Ja han vore kul att se. Mest fascinerad är jag av hans blanka, läderartade hud.

BGAN sa...

De e ju Klasse Möllberg!

stationsvakt@gmail.com sa...

BGAN: Haha!! Inte helt olikt.