Nackdelen med att inte ta svenskalektionerna på allvar och plugga ordentligt i grundskolan är att vissa ord och meningar för alltid kommer att framstå som konstiga för en; att man inte fattar om det är rätt eller fel det man läser. Som det här som jag hittade i DN.
Hade jag skrivit meningen själv hade jag skrivit ytterligare istället för ytterliga. Som det står i DN ser det konstigt ut för mig.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ord, meningar, grammatik
10 kommentarer:
För mig med.
Helkonstigt.
Elisabet: Här behövs en språkpolis - som knäpper den som knäppas bör på näsan - tidningen eller vi. :)
Nyckfelstrisse?
Mira: Tja säg det.
ytterliga, är det ens ett ord?
pluspoäng att arbeta in ett semikolon i en språkpolisbloggning :)
Sven S: Semikolon stoppar jag in lite här och där för att jag gillar't - inte för att jag vet vars det ska stoppas in. :)
Eftersom inga Sd-are snackar franska har jag gjort en ny version av början av den klassiska kampsången La Carmagnole från franska revolutionens dagar:
Vad kräver en demokrat,
Vad kräver en demokrat?
Att få skydda väggar, golv och tak,
Att få skydda väggar, golv och tak!
Inga svenskar på knä
Inga fattiga ska stå upp, nä.
Sverigedemokrater i förstäderna,
Sverigedemokrater i förstäderna!
Låt oss dansa små grodorna!
Leve ropet, leve ropet
Låt oss dansa små grodorna!
Leve ropet, leve ropet
heil och stopet!
I originalet är det sansculotterna, de revolutionära aktivisterna som fyller förstäderna, och de kräver alla människors jämlikhet.
För mig som en svenskalärare som jobbat 25 år i Skogås är det fel. Felskrivning eller okunnighet?
Jag tror felskrivning. Du har en bra språkkänsla, Johnny.
magnus: Sjung in den och lägg på youtube.
margareta: Skogåsutbildningen väger tungt. Jag gick i skogåsskolan i åttan och nian. :)
Ullah: Tack.
Skicka en kommentar