onsdag, november 03, 2010

Bo högt

Ordet kastal är en variant av kastell, vilket i sin tur är en försvenskning av det latinska castellum, som betyder befäst plats och är diminutiv av carstrum som betyder borg. En kastal är således en "liten borg". (Wikipedia)

Som så många gånger förr hittar jag saker som visar sig intressera mig via andra saker och på omvägar. Nu till exempel, läste jag och lyssnade på en nyhet om att under (eller äldre än) det som man trodde var original-Nyköping från 1100-talet finns ett ännu äldre Nyköping. Jag blev nyfiken på Nyköping och gick till Wikipedia. Där läste jag om att man en gång i tiden uppförde två kastaler i nämnda stad. Vad tusan är en kastal? Nå, jag följde kastal-länken och det var då jag hittade texten som står överst i den här posten, samt bilden på den snygga och stilrena kastalen.

Vad snyggt. Vad enkelt och liksom tillräckligt i sig självt. En entitet som bara står där, typ. I en sån vill jag bo! Jag söker vidare och hamnar på Brunflo kyrka. Där finns också en snygg kastal. Den ser förresten modernare ut på nåt vis, och för tankarna till ett vattentorn, så som de såg ut strax före och efter förra sekelskiftet. När jag ser såna tänker jag samma sak som i fallet kastaler: Där vill jag bo!

Jag kommer att fundera över om det inte är nåt inbyggt typ i generna, denna vilja att bo på det viset. Att bo i ett torn, en borg. Högt över alla andra och med andra ord säkert från alla andra. Det kanske är ett arv från den tiden vi bodde i träden, alltså långt, långt innan vi klev ner på marken och blev människor.



Det skulle kunna vara så, att driften att bo (= sova säkert och ostört och att få ha maten ifred) finns inom oss på djupet, men att allteftersom det har blivit mer och mer säkert att bo nere på marken så har driften liksom flyttat över till sinnet för estetik och smaken för arkitektur. Tja, vem vet? Men kul är det i alla fall att fundera över såna saker.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: