fredag, december 17, 2010

Ett par Pixlr-tips.

Ännu en gång säger jag: det webb-baserade bildredigeringsprogrammet Pixlr är ju så bra. Sitter man där och har inte Photoshop, eller liknande, så funkar faktiskt Pixlr till det allra mesta. Här är ett par tips. Ett nyttigt och ett lite skojigt.

Nyttigt: Det här fotot tog jag imorse. Det föreställer busskuren mittemot Berwaldhallen. Men oj vad rödaktigt det blev. Detta beror på att jag igår försökte kompensera det lite blåaktiga som gärna blir när man fotar snö, och den kompenseringen låg kvar i kameran - och passade inte alls ljuset som var idag.



Ja vad tusan gör man då? Jag gjorde så här. Jag gick in i Pixlr och öppnade upp bilden där. Sedan tryckte jag på Adjustments (Justeringar) och sedan på Curves (Kurvor). Då kommer en ruta upp, och högst upp i den finns en meny. I menyn valde jag Colder. Detta tar ut lite av den rödaktiga värmen från min bild. Bilden är fortfarande lite för varm-murrig för att vara med verkligheten överensstämmande, men jag gillade den så och bestämde mig för att stanna där.


Men hade jag velat få till det så att det blev mera på riktigt som det såg ut i verkligheten, ja då hade jag efter min manöver kunnat gå till Adjustments (Justeringar) och där valt Hue & Saturation (Färg & Mättnad). Därinne hade jag valt att dra ner på mättnaden. Men som sagt, jag gillade bilden så här.



Skojigt: Det här knepet ger bilden en liten struktur som den inte har från början. Det kan se overkligt ut, men tar man det försiktigt så kan det bli bra. Först öppnar jag bilden i Pixlr. Sedan, i lagerrutan du ser på skärmen, högertrycker du på lagret "Background" och väljer Duplicate layer (Dubblera lager). Du har nu två lager i lagerrutan, det översta är markerat.


Sedan går du, på menyn överst, till Filter, och i Filter går du långt ner och väljer Emboss (Ciselera). Din bild blir nu väldigt strukturfylld. Gör nu så här. Gå till lagerrutan igen. I menyn ovanför de två lagrena har du en liten rullmeny där det står Normal. Tryck där och välj Screen.



Sedärja, det blev ju betydligt bättre. Du kan testa att dra lite i opacitets-reglaget tills du blir nöjd. Ja sen är det klart.



Gå nu till Layers (Lager) och väljs Flatten image (Platta till bilden). Spara.

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Studerar med intresse. Just nu verkar det vara generalfel på mitt grafikkort (eller nåt), så jag kan inte ens titta på de bilder som finns i mitt bildvisningsprogram. Det blir snart inköp av ny dator, och sen ska det banne mig bildbehandlas på ett bättre sätt. Jag tänker fråga dig _miljoner_ saker om pixlr (om det är okej)!

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Det är okej. men jag är inte särskilt bra på't själv, utan det blir mest att testa sig fram. Men fråga på bara.

Elisabet. sa...

Du har inte funderat på att bli nån slags pedagog ...?

Själv har jag ju picnik och är så enjängd och trivs med det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: picnik är bra, men min jobbdator är lite för seg för den sidan, av nån anledning.