lördag, januari 29, 2011

Kaos i Kairo

Jag läser att det är kaos på Kairos gator. Kaos i Kairo, det låter ungefär som Torsk på Tallin, om man nu kan tillåtas att tänka i vitsigheter här. Men riktigt vad det går ut på, det har jag faktiskt inte fattat. Det verkar handla om att man vill byta ut de styrande - ungefär som vi vill vart fjärde år - fast på ett annat vis. Detta andra vis - befogat eller ej - verkar innefatta pöbelvälde och plundring. Det här läser jag i Aftonbladet:

Sent i fredags lyckades plundrare ta sig in i Egyptiska museet i Kairo, som bland annat hyser de världsberömda fynden från farao Tutankhamons grav, skriver TT. Två faraonska mumier förstördes, uppgav den egyptiske riksantikvarien Zahi Hawass på lördagen sedan han haft tillfälle att inspektera skadorna.

Vad är det egentligen för grobianer som gör våld på sin egen historia? Vad är syftet? Först tänker jag att det är nog vanliga idioter bara, men så kommer jag på att det skulle kunna vara så att dessa historieförstörare kanske är ganska muslimskt sinnade, och att sabba historien  - historien innan Muhammed kom in i bilden - kanske finns på deras agenda. Det finns nog krafter i Egypten som hoppas på att Islam kommer att ta lite mera plats i framtiden, sedan de styrande har bytts ut, och förstörelsen av mumierna kanske utspelar sig i samma galna Twilight Zone som talibanernas sprängning av Buddhastatyerna i Bamiyan gjorde.


Jag kommer förresten också nu att tänka på den där ständigt pågående debatten om att vi västerlänningar borde lämna tillbaks alla fornlämningar till de ursprungsländer vi har "stulit" dem från. Jag har alltid hävdat att det borde vi nog vara försiktiga med, eftersom dessa länder ofta är rätt skakiga av sig. Nu tycker jag mig ha fått vatten på min kvarn.

DN, DN, SvD, SvD, Ab, Ab, Exp, Exp

Inga kommentarer: