måndag, januari 10, 2011

Snögubbe

Temperaturen studsar lite upp och ner mot nollstrecket. När jag var ute och gick på söndagseftermiddagen hörde jag drippdroppande från alla rikningar. Kommer snön att smälta bort nu? Det frågade jag mig. Fast jag tror inte det ändå, den kommer nog tillbaks.

Men säker kan man ju inte vara, så för säkerhets skull gjorde jag en snögubbe där och då. Jag har nog inte nämnt det här, men faktiskt är det så att jag hade bestämt mig för att den här vintern ska jag göra en snögubbe.








Han ska föreställa Näcken, tänkte jag. Han sitter och vilar sig mot en bergknalle, trött efter sommarens eskapader, återhämtande sig inför den kommande sommarens. Fiolen blev dock kvar under isen, och det grämer han sig lite över.

17 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Tänkte på en vildman samt den glade gröne...

Mira sa...

Gröne Jägarn har tittat en smula för djupt i glaset och ligger nu och vilar sig, förvirrad och yr i mössan men glad, på sin vingliga färd hemåt...

Elisabet. sa...

Oj, den kommer säkert att få någon att studsa till .., den gubben ser nästan verklig ut!

Anonym sa...

poesi - glädje - fantasi - dessa ord kom för mej - en så vacker snögubbe har jag aldrig förut i hela mitt liv sett...

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Ja faktiskt. Det är nog så att Näcken tillhör samma superhjälteklubb som dem. :)

Mira: Kanske en rimligare förklaring än att det är en Näck.

Elisabet: Hoppas det. Nån random hundägare kanske. :D

Anonym: Tack. :)

Mrs Li sa...

Inspirerande och fint!

Jag tänker på de strandmänniskor som brukar växa fram på "min" strand i Halland under somrarna. I sommar ska jag fota dom och kanske göra en själv.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mrs Li: Exakt så tänkte jag med: I sommar blir det en sandgubbe (eller kanske gumma).

Susanne sa...

Det där är ju en av barna Hedenhös ju!

stationsvakt@gmail.com sa...

Susanne: En av barna Hedensnös kanske. :)

Miss Gillette sa...

Suverän! Vilken bra idé -- känns som läge för att apa efter. Barna lär haka på om jag känner dem rätt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: passa på medans snön finns kvar.

Leszek Bonikowski sa...

Det är ju en svensk Golem, Johnny. Det ser man på långa vägar.

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: Så läskig som han ser ut är det lika bra att jag inte kan formeln som väcker honom till liv.

Miss Gillette sa...

johnny: Jomen det är ju ett hebreiskt tecken -- minns inte vilket, men så länge han bär det med sig på en lapp så lever han. (Läste jag i Golem av Gustav Meyrink, nämligen.)

Kom igen, erkänn att du blir lite frestad ... ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Nä, det skulle bara uppstå nån jobbig Frankensteinsituation.

Anonym sa...

KUUUUUUUUUUUUUUUUUUK

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.