tisdag, februari 22, 2011

Ett hyfsat surrogat

Jag har blivit så beroende av min kamera den senaste tiden. Nu kom jag att tänka på hur det skulle vara att inte ha en kamera till hands.


Ja, låt säga att den pajade och jag inte hade råd med en ny. Vad tusan skulle jag göra då? Intresset att frysa små ögonblick som jag tycker är värda att frysas skulle inte få något utlopp. Jag skulle känna mig frustrerad.


Skulle det ändå finnas något sätt att lätta på trycket? Ja faktiskt, det skulle det. Har man bara en dator med uppkoppling mot internet kan man se filmer. Hela filmer och snuttar.


Och på tangentbordet finns "print screen"-knappen. Sedan finns det ju sådana film-makare som lämpar sig extra bra i det här fallet. Fellini är en sådan.


I stort sett varenda filmruta i hans filmer lämpar sig att fotografera. Och det var så jag gjorde här. Jag spanade in en snutt ur Fellinis Casanova på youtube, och plåtade med "print screen"-knappen. Det blev rätt fina bilder, tycker jag.

Inga kommentarer: