söndag, mars 27, 2011

Klampar runt i våren

Söndag eftermiddag. Vädret är varken bu eller bä (varför heter det så, förresten? Höll man sig till tamdjuren skulle det ju vara mu och bä – som en ko och ett får. Nu är det ett spöke och ett får). Snön smälter alltmer, och blottar nu det den svalt under vintern. Vad är det här för små vita grejor under det där fönstret?

fimpar1

Jag går lite närmare. Fimpar. Sunkigt, säger jag.

fimpar2

Och under det där fönstret då? Vita saker. Det är … Nä, jag måste kika närmare.

ljus1

Va?! Varför ligger det en massa värmeljus under detta fönster? Det kommer jag nog aldrig att få veta.

ljus2

Hundbajs som har legat länge under snön kan skifta i färg. Så här kan det bli.

red_bajs

Och så här. Undras hur kemin bakom dessa färgändringar ser ut.

white_bajs

Här och där ser jag grejor på avstånd. Ibland väljer jag att…

closer1

… gå närmare.

closer2

Och närmare.

closer3

Och så böjer jag mig fram och tar mig en titt.

closer4

En trädsvamp där borta.

svamp1

En trädsvamp - nu lite närmare.

svamp2

Och nu ännu lite närmare. Av nån anledning gillar jag trädsvampar.

svamp3

Jag tog lite kvadratbilder också. Denna gång lyckades jag fånga ett par skeptiska blickar. En mans och en hunds.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Fantastisk bild av hunden som verkar så skygg! Helt fantastisk!

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Plastpåsar på fötterna, därav den skeptiska blicken kanske. :)

loathing sa...

hej.
gillar dessa bilder.
gillar hundbajset som skiftat färg.
hundbajs åldras också har vi fått bevis på nu. vackert.
trädsvampar är lite läskiga.
fråga mig inte varför.
eller jo gör det föresten, men jag kanske inte kan svara.

stationsvakt@gmail.com sa...

loathing: Nu luktade jag ju inte på hundbajset, men jag skulle tro att även den hade skiftat - från illa till nåt mer naturnära.