fredag, april 15, 2011

Och jag minns att doften av sätena på sommaren var lite åksjukeframkallande

Som jag traskade omkring på djurgårn i vårvärmen idag fick jag syn på en gammal buss - en sån som de såg ut när jag var liten.

Gammal buss

Jag kupade händerna runt ansiktet och tryckte mig mot det varma, dammiga fönstret, och tittade in. Javisst ja, så såg det ut.

Gammal buss-interiör

Precis som man kan minnas saker med hjärnan kan man minnas saker med kroppen, och nu mindes baksidan av mina lår hur det kändes att som liten grabb sitta på ett sånt säte. De mindes hur det kunde brännas när det var sommar och man satt där i solvärmen och dinglade med benen.

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Hemma fanns inga såna bussar.

Men att sitta i pappas (ja,det var hans .., det var självklart) Amazon med nån slags galonklädsel, det kunde sommartid ge hetta på baksidan låren.

Och på samma sätt som kroppen minns, minns man också dofterna. Det tycker jag är ett mirakel.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Min kropp har också som ung känt av en Amazon eller två. Vi hade förresten en som var röd - målad med pensel. :)

Daniel sa...

Även när jag var ung fanns lädersätesbussarna som tydligen hade avgasröret inne i bussen. Jag tror jag såg den sista så sent på högstadiet på slutet av 80talet.

stationsvakt@gmail.com sa...

Daniel: Ja en del avgaser på insidan var det ju, det minns jag också. Det var nästan nåt nazzigt över det.

Miss Gillette sa...

Snyggt med den röda och den gröna bilden. I höstas fick jag köra Guldbussen, en f.d. SL-buss en sväng, men jag har inte bloggat upp det än eftersom jag vill göra ett litet kollage av bilderna och det bliiiir bara inte aaaav. Men det var en ganska stor upplevelse för mig, jag hade aldrig kört buss förut nånsin.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Du har alltså busskort?

Miss Gillette sa...

johnny: Tyvärr inte. Det skulle ha varit bra att ha. Men idag utnyttjade jag A-delen av lappen för första gången i år! Hur underbart är inte det!

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Det låter alldeles, alldeles underbart (som en bal på slottet).

Barbro Binda sa...

Ja, tänk vad man minns! På olika sätt. Kladdvarma säten förstås, doften av bakelit och unken inredning. Men mitt "hör-minne" är extremt! Hur dörrarna lät, motorljudet, växelpengarna som pumpades ur konduktörsväskan...
men hur delar man såna minnen med andra? :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

BB: Man borde spela in ljud. På samma sätt som att man fotar allt man ser så borde även ljud dokumenteras.

Elisabet. sa...

Johnny: det finns inspelade ljus! Jag tror att det var tidningen Vi som sålde cd-skivor med utrotningshotade ljus och jag köpte en sån. Underbar!

Vilka ljud det var ..?
Det kommer jag knappt ihåg nu .., ljudet när någon piskar mattor .., drar på sig nylonstrumpor .., skramlet från ett mejeri .., sånt.

Elisabet. sa...

L J U D ..., ska det förstås vara.

Elisabet. sa...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3326&artikel=2843655

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Tack för den sidan. Och nu när du säger't så tror jag att jag känner igen sidan. Fast jag hade nog glömt.