tisdag, juni 21, 2011

Pinne-mannen

För ett bra tag sedan nämnde jag att jag ämnade bygga en "wicker man". Det var bara ett vilt infall och jag tänkte nog att visst kan jag bygga en sån och det är ju jättelång tid kvar tills midsommar och så vidare, och så vidare. Men idag, på självaste sommarsolståndet, kom jag ihåg. Så på en kafferast skuttade jag ut i bushen och samlade ihop några kvistar. Sedan började jag bygga min pinne-man. Efter en halvtimme såg den ut så här.


Den var bara skit, och inte var det roligt heller. Den föll ihop hela tiden och jag tappade sugen. Fan, sånt här ska ju vara kul! Nå, jag smashade den och började om på nytt. Den nya fick bli mindre till storleken, och ihåligheten skippade jag. Eventuella brännoffer, typ döda insekter, växter och små nedskrivna böner på papperslappar, de kilar jag in i grenverket istället. Så här blev den, pinne-mannen.


En kvart tog han att tillverka. Pinnar, snöre, lite presentsnöre och en papperslapp att måla ansiktet på. Och hår av nån slags växt. Ikväll, eller senast midsommar, bränner jag honom. Och mässar om god skörd.

Inga kommentarer: