onsdag, juni 15, 2011

Robert McGinnis

Robert McGinnis heter illustratören som ligger bakom bland annat Frukost på Tiffanys och Barbarella-affischerna, samt flera James Bond-filmposters, bland annat den finfina "Leva låta dö".



Jag blev just varse att det var en och samma snubbe (eller gubbe - han är född 1926) som hade gjort nästan alla de där grejerna jag gillar, och fick för mig att jag skulle blogga om'et. Det finns väl egentligen inte mycket mer att säga om saken, antar jag. Jo förresten, jag hittade en liten intervju för italiensk tv.



Om det finns någon svensk motsvarighet så är (var) det kanske Bertil Hegland. Men ändå inte riktigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Häftiga affischer! Frukost på Tiffany's ska ju vara en klassiker. Såg den för första gången rätt nyligen och blev inte så imponerad, vilket förvånade mig.

Angående affischer så hittade jag häromåret till min stotra glädje två julbonader från barndomen som jag älskade. (jul igen, vad är det med mig idag egentligen?)Konstnären hette Anders Olsson och jag tror hans tavlor och affischer fanns i många svenska hem på 50 och 60-talet. Han gjorde även många mes ommarmotiv samt pinuppor

http://www.julpumlan.se/39008409

Hasse

stationsvakt@gmail.com sa...

Hasse: Jul, Midsommar och ... pinuppor. Haha, ja det gäller att ha bredd.