tisdag, september 13, 2011

Djur på bild

Har ni tänkt på att varje gång man slår upp valfri tidning på nätet så kan man vara säker på att få se djur? Jag tänkte på det nyss, när jag gick in på Aftonbladet. Djuren på bilden här nedan är de jag hittade på tidningens framsida idag, och då räknade jag inte bilder på mat (kött) som djur. Naturligtvis inte. Men håll med om att det är många djur.



Så här tagna ur sina sammanhang ser de ihopklumpat inkompatibla ut, såsom det brukar se ut på omslagen till "Vakna" och "Vakttornet" eller vilka de nu är, tidningarna med djur på omslagen. Fattas bara en Jesus, samt några barn ur olika etniciteter.

Jag undrar hur det skulle bli i verkligheten om man klumpade ihop dem. Låt säga att vi tog ett tio kvadratmeter stort rum i vilket vi hällde ut en massa larver på golvet, släppte in en brunbjörn och en liten hund. Och sedan sjasade vi in en flock kor och en råtta. Får och pingviner också, alla ska med. Och en svart katt. Vilket blodbad det skulle bli - för att inte tala om lukten.

Men på Aftonbladets framsida är de som tur är inte ihopklumpade, utan utslängda här och där i spridda skurar. Och ursäkta utvikningen nyss, jag har anlag för överfantasi, tror jag. Vad jag ville komma till var att jag undrar om man egentligen tänker på att det inte bara är bilder på människor och saker i tidningarna, utan även nästan lika många djur. Här är grejorna djuren är kopplade till:

Larver: TV: Larven levde inuti hans huvud Äventyraren Ed Stafford fick en oinbjuden gäst under huden Gick längs med hela Amazonasfloden – i 2,5 år. OBS! Varning för starka bilder. 

Björn50 spänn per skalle – nära att döda nalle. (teaser för Aftonbladet Plus).

Hund: TV: Rekordsöta Boo har miljoner fans på Facebook. Den femåriga hunden har blivit en jättesnackis.

Kor: Blixtnedslag dödade 11 kor i Ålstorp.

Råtta: Så lätt håller du gnagarna borta.

Får: Nya Zeeland – ett land fyllt av kontraster. (bilden innehåller både får pingvin).

Katt: TV: Katt blir påkommen med att skälla.

Pingvin: Happy Feet försvunnen. Kan ha ätits upp.

Inga kommentarer: