måndag, oktober 17, 2011

Ramar

Lunchpromenad. Hur många bloggposter har jag börjat med ordet lunchpromenad? Många, säkert. Fast jag är förvisso gärna en rätt enkelspårig varelse. Jag gillar förutsägbarhet och enkla, fasta vanor. Insidan av huvudet är ändå ett kaos av motstridiga tankar och bisarra funderingar, och då kan tillvaron utanför med fördel få vara stillsam.

Ja lunchpromenad. Halvgrått väder, inte kallt. Lyssnande på ljudbok. Knatandes omkring. Fotandes, fast inte med kameran utan med mobilen. Jag tycks ha kommit av mig med fotandet (jag räknar inte riktigt mobilfotande som fotande) på sistone. Fast jag hittade ändå en grej att fota med kameran - en tampong. En urkramad, väderbiten stackare, som låg på en sten. Jag tror bilden blev bra.

Fördelen med att plåta med mobilen är att bilderna hamnar direkt på nätet, och kan lätt föras över direkt till en bloggpost. Bilderna här nedan föreställer de "tavelramar" som ibland uppstår när man sågar av en gren på ett träd.



Vissa blir "tavligare" än andra. Det kanske har att göra med vilken trädsort man sågar i? Bilderna ovan är alla från ett och samma träd. Medan jag tog dessa bilder kom jag att tänka på ett ansikte på en avsågad gren jag såg för ett tag sedan, och fick då en idé. Jag skulle måla små tavlor inom dessa små "ramar". Men inte nödvändigtvis på just detta träd.

Sen utvecklade jag idén lite. Jag kom fram till att målandet skulle filmas. Faktiskt var den idén lite idéigare än själva målandet. Sen kom jag på att jag själv inte skulle måla, utan någon annan. Så det får bli ett projekt att ta tag i innan snön faller: Hitta någon som är villig att måla något på ett träd, medan jag filmar målandet. Jag tror det kan bli kul.

2 kommentarer:

Sid sa...

Enkelspårig? Tycker mig se nya vinklingar och infall hela tiden här på sidan!

stationsvakt@gmail.com sa...

Sid: Är det så? Jag tycker jag maler på med upprepningar mest hela tiden. Men om jag inte verkar göra det så är det bra.