tisdag, oktober 11, 2011

Saker att filma

Jag funderar ständigt på vad som skulle lämpa sig att filma (av mig med min kamera). Inte medvetet ständigt, för då skulle jag nog verka ganska enspårig, men förmodligen undermedvetet: tanken ligger liksom och lurar och spanar. Då kunde man ju tro att jag också skulle komma fram till en massa saker, men det gör jag sällan. Antagligen måste jag flytta tankarna från undermedvetenheten till medvetenheten för att det ska bli nåt.

Nå (fasen vad trött jag är på att skriva nå, nåväl och well, men finns det några bra alternativ?), jag har ändå ett par funderingar på saker som skulle vara intressanta att filma. Saker som brinner upp. Jag har försökt mig på sådant i den stilen förr, men med blandat resultat. Men att se saker som brinner är ofta intressant. Kanske även saker som skrumpnar ihop på en het platta skulle vara intressant att filma?

En annan idé (fast inte min egen utan Josephzohns) är att filma Slussen. Slussen är ju, som nog även icke-stockholmare vet, en sluss/trafikkarusell i Stockholm och som ligger i farozonen för att rivas. Därför plåtas den mycket. Inte bara därför, naturligtvis, den plåtas även för att den är snygg på ett ruffigt och romantiskt vis, men framför allt tror jag att många fotar den för att kunna bevara åtminstone bilden av den.

Fotosidan flickr verkligen gödslas med Slussenbilder. Jag menar inte det som kritik, för även jag har stundom varit en av gödslarna, men den kunde ju filmas lite mer, tänker jag. Så jag tror att mitt nästa filmprojekt - om man nu kan kalla't projekt när man bara siktar med en kamera och trycker på en knapp - blir att just filma Slussen. Har jag inte glömt bort saken till nästa helg blir det nog då.

7 kommentarer:

crex sa...

Det är rätt kul att se film tagen för flera år sedan på platser man känner till. Nackdelen är väl att du får lägga filmen i byrålådan i 5 år innan den blir nåt att se :)

stationsvakt@gmail.com sa...

crex: Det ligger mycket i vad du säger. Kanske kunde man, för att göra filmen lite intressant även för samtida tittare, filma ur oväntade vinklar?

Leszek Bonikowski sa...

Du har säkert sett den, men spana in David Molanders City Heart from an Urban Anatomy: http://www.urbananatomy.se/

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: Tack. Jag hade bara läst om den, inte sett den. Otroligt tufft.

crex sa...

Intressant med City Heart. Undrar hur han lyckats ta bilder med så hög upplösning? Påminner om de fina högupplösta stadsvyerna på Shorpy.

Våra urbana landskap förändras snabbt, och mycket dokumenteras aldrig. Om du lägger dina dokumentärfilmer på PlatsR sparas de för all framtid ... kanske. En smartphone-app för PlatsR är på G för de som vill plåta och filma dokumentärt.

stationsvakt@gmail.com sa...

crex: Platsr verkar ju vara lite sammankopplat med kringla - en app jag kör med ibland. Bra grej.

online pharmacy sa...

Jag har alltid tyckt att kvaliteten ska betalas också, så kampen och bilder är något som om det kan få.