lördag, december 03, 2011

Banan-te

Den gula vätskan i glaset är inte urin, utan banan-te. I botten på glaset ligger bitar av bananskal, uppblötta och uppsugande hett vatten. I skålen där till vänster ser du en liten hög torkat bananskal. Liten var ordet, för fast jag använde skalen från två medelstora bananer blev det som var kvar efter torkningen … ja, det blev inte mycket kvar. Bananskal tycks, i likhet med mycket annat här i världen, bestå mest av vatten.

2011-12-03 11.44.49
Så här gjorde jag. Jag skalade ett par bananer. Sedan tvättade jag skalen ordentligt – Gud vet vilka bekämpningsmedel som används när man odlar bananer. Okej, sen in i ugnen med skalen, de fick bli liggande i en liten ugnsfast form, och på med värme. Knapparna på min ugn är inte särskilt finkornigt graderade, utan det står bara 0, 50, 100, 150 och så vidare. Jag ställde in värmen någonstans mellan 50 och 100. Bastutemperatur, skulle man kunna säga.

Det var det här receptet/tipset jag hade kikat på, och i likhet med vad det stod där tog det ett par timmar sådär (eller kanske närmare 3, för jag hade inte bråttom). Sedan stängde jag av ugnen och plockade ut det som nu hade förvandlats till torra, spröda pinnar. Dessa krossade jag. Mellan mina fingrar – nån mixer eller mortel behövdes inte. Sedan ner med lite bananskalskross i ett glas, och sen på med hett vatten.

Tankar efteråt. Jag märker att banankrossen behöver en bra stund på sig för att suga upp hett vatten och att släppa ifrån sig smakämnen, därför tror jag det är smartare att använda en tekanna och låta det ligga och dra en bra stund innan drickandet. Min ner-i-ett-glas-lite-snabbt-sådär-metod gör nog inte teet riktig rättvisa, misstänker jag.

Smaken då? Tja … att det är banan känner jag. Det smakar lite .. kanske jolmigt, med dragning åt … jul? Ja faktiskt, det är nåt lätt juligt över det, av nån anledning. Surt är det heller inte (fast färska bananskal är sura), men jag tror att ett par små korn socker inte skulle göra nån större skada, utan säkert förhöja smaken lite.

Och jag tror att det skulle smaka guld om jag hade blandat i lite torkad ingefära, men någon sådan hade jag inte för tillfället.

2 kommentarer:

Paradigm sa...

Jag provade att torka bananskivor i ugnen men det smakade bara konstigt, lite kemiskt. Det blir oftast skräp när jag försöker göra något hemmalagat. Man måste nog vara lite händig, pysslig eller något.

stationsvakt@gmail.com sa...

Paradigm: Annars är ju köpta torkade bananskivor rätt gott.