söndag, januari 15, 2012

En till cinemagraph

I kommentarerna till gårdagens post, den om "cinemagraphs", nämnde bloggaren "Lisas syster" att hon gillade en viss sådan, en som var tagen ur filmen "Orlando". Kikar man runt på nätet kan man se att det finns en hel del animerade giffar som är tagna ur just den filmen. Antagligen lämpar den sig extra bra för såna, lite grand uppbyggd av statiska scener som den är. Förresten är den en av mina absoluta favoritfilmer.

Jag fick för mig att göra en jag med. Det jobbiga är att jag inte kan göra dem exakt som jag vill. Jag kan inte välja några mer komplicerade förlopp, eftersom mitt Photoshop krashar då. Antagligen behöver jag en ny dator. Å andra sidan behöver jag en ny kamera också, och en ny tv. Nå, så här blev den.

15 kommentarer:

Larsson sa...

Denna teknik var snygg - funderar på om jag skulle vilja lära mig mer om detta.

Clam sa...

Det ska inte vara mer än en sån här detalj, tycker jag. Här har du gjort precis lagom för att understryka vinden och kylan.

Lisas syster sa...

Se där. Ser bra ut. Säger novisen. Hade blivit ett riktigt sug i magen om hon (Tilda) hade tittat upp även i den bilden. Men allt kan ju inte suga här i världen. Sa flickan. ;-)

Och jag som inte ens har sett filmen Orlando. Lägger till det på att-göra-listan.

stationsvakt@gmail.com sa...

En bra guide finns länkad till i posten innan denna.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tack. Jag är faktiskt lite nöjd.

stationsvakt@gmail.com sa...

Den är rätt speciell. Man ska kanske vara på lämpligt humör.

Lisas syster sa...

Och vad - är i din mening - lämpligt humör då...?

stationsvakt@gmail.com sa...

Vet inte. Kände att jag borde varna. Man kan ju (oavsett ålder) tillhöra "mtv-generationen", och därför kräfva minst 60 snabba klipp per sekund, och då kanske man tycker att den här filmen är i segaste laget, och måste då kanske måste bara på lämpligt humör för att palla. :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Vet inte. Kände att jag borde varna. Man kan ju (oavsett ålder) tillhöra "mtv-generationen", och därför kräfva minst 60 snabba klipp per sekund, och då kanske man tycker att den här filmen är i segaste laget, och måste då kanske måste bara på lämpligt humör för att palla. :-)

Miss Gillette sa...

Å vad fascinerad jag var av Orlando när jag såg den. Har inte vågat se om den av rädsla att den inte ska kännas lika magisk. Men tror du jag törs det?

stationsvakt@gmail.com sa...

Det är alltid en risk att bli besviken. Lite så var det för mig med Picknic at Hanging rock. Den var fortfarande bra, men inte längre magisk.

Clam sa...

Efter att ha sett dina cinemagrafer ser jag plötsligt såna överallt. Exempelvis blinkar flickan i SAS-reklamen "Ta inte risken". Vad vara detta? Ett subtilt manipulationsinstrument? Subliminal flirt? Måste undersökas!

stationsvakt@gmail.com sa...

Detta med cinemagrapher blev ju lite ett mode på nätet för 1-2 år sedan. Att reklambranchen hakar på lite efteråt är inte att förvåna sig över.
Samma var det ju med tilt shift-grejen.
http://korta.nu/j7vwb

Clam sa...

Häftigt. Alla blir modellgubbar. Intressant effekt i rätt sammanhang.

stationsvakt@gmail.com sa...

Väldigt effektfullt. Fast tyvärr tycker alla det samtidigt, och så blir det lite uttjatat. Som animerade giffar. :)