torsdag, mars 22, 2012

Ett torrt blad

Förkylning. Huvudvärk häromdan. Lite febrig idag. Och fruktansvärt trött.  Jag skulle vilja springa men det vore antagligen dumt. Förresten jobbar jag ju. Det kanske är våren. Nog om mig.

Jag såg ett torrt blad i vattnet igår. Eller ett löv. Är löv och blad kanske samma sak? Det syntes att det var torrt. Torrt på det där viset lagerblad är. Och lite guldskimrande. Det låg i vattnet och var torrt - och fällde ut nånting. Nån olja.

Utfällning

Det såg lite märkligt ut, så jag tog ett kort. Förresten så drömde jag även nåt märkligt inatt ... men har glömt vad.

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Ett löv är ett blad, men ett blad är inte alltid ett löv.

Mäh! Hur menar mänskan nu egentligen? Jo: alla träds gröna fingrar heter med ett samlingsnamn blad. Sen finns det olika varianter av blad, som löv och barr. Eller också säger man bara blad, till exempel om tujor och cypresser och andra typer om vilka det känns fel att säga att de har löv, men heller inte riktigt rätt att säga att de har barr.

stationsvakt@gmail.com sa...

Komplicerat. Jag tänker mig att löv är fladdrigare och tunnare och när de tappas och torkar blir de sprödare och torrare

Miss Gillette sa...

Så komplicerat är det väl inte. (Tycker jag.) Och jag delar din uppfattning om lövens egenskaper.

Bilden är fin, förresten. Jag blir lite sorgsen av att se oljespåret runt det, men det talar förstås samtidigt om att lövet sannolikt inte guppar omkring på en undangömd skogstjärn. En ordlös miljöbeskrivning.

stationsvakt@gmail.com sa...

Oljan kanske är bladets själ som sipprar ut och förenar sig med jorden igen.