fredag, juni 15, 2012

The Headless Thompson Gunner

Jag tycker det är charmigt när folk gör egna videor till låtar som inte har en video. Jag har själv gjort ett par, den ena var till Kate Bush-låten "Under ice" och den andra var till Cramps-låten "All Women Are Bad". Bägge togs bort av youtube efter ett tag. Jag fick hotbrev från dem: Om du inte raderar dessa videor kommer du att stängas av. Du bryter mot upphovsrätt och allt möjligt, din jävel, och gör du så här en enda gång till så är det kört.

Så har det låtit, så jag har hållit mig borta från det där sedan dess. Men trots allt finns det hemgjorda videor på youtube. Jag tror det handlar om vilken låt man har använt, samt vilket footage, och i bland kanske kombinationen. Till exempel i mitt fall med "Under ice" så hade jag använt lite klipp på Mumintrollet, som jag hade hittat på nätet, och då var det Moomin Characters Ltd som hade klagat till youtube.



Sedan dess har jag haft något av ett ont öga riktat mot Mumintrollen, trots att jag egentligen gillar dem väldigt mycket. Men egentligen är det ju inte dem man ska sura på, utan på "the official body responsible for Moomin copyright supervision".

Nåja, jag hade egentligen bara tänkt lägga upp en video här, men av nån anledning började jag babbla om mitt gamla jox. Grejen var att jag hörde en rätt skön låt häromdan, och när jag hittade den på tuben så såg jag att nån - yngre person, som det verkar - hade gjort en video - i Paint, som det verkar. Så det är ju inte Pixar eler Dreamworks det här, men rätt trevligt och pyssligt ändå. Och låten är ju som sagt bra.



"Roland the Headless Thompson Gunner" blev den sista låten Warren Zevon framträdde med, det var hos David Letterman, innan han dog, 2003.

Inga kommentarer: