lördag, november 24, 2012

Springa framför bussen-hinder

Jag läste om gnostikerna på Dick Harrisons historieblogg, och stötte där på de så kallade mandéerna, vilka jag blev lite nyfiken på och som jag googlade vidare om. Det finns en rätt stor grupp av dem i Sverige, ca 8000, och i världen i stort ca 60 000 till 70 000, men min gissning är att de inte kommer att växa särskilt snabbt och mycket, eftersom både mamman och pappan måste vara mandean för att det ska räknas.

Nå, när jag googlade hittade jag en liten video om en grupp mandeaner (eller om det är rättare att säga mandéer) i USA. De håller till i Worcester i Massachusetts och försöker där återuppbygga sin religion. Intressant i sig, men nog om dem ...

... för i videon följer en mamma sin dotter till skolbussen, och i den vevan såg jag nåt intresseväckande. Jag vet inte om det finns någon svensk motsvarighet, men i vilket fall som helst så slog det mig som rätt smart. Nämligen en pinne som fälls ut framför bussen, så att man hindras att springa över gatan just där synfältet är så kraftigt begränsat.



Smart och enkelt. Om det inte finns någon svensk motsvarighet så kanske det borde göra det, för jag föreställer mig att en och annan olycka kan förhindras på detta vis.

Inga kommentarer: