torsdag, februari 07, 2013

Valet av människor

Häromdan var det väldigt lugnt på jobbet. Nåt som skulle ha tagit två dagar tog bara en dag, och jag fann mig sittande rätt sysslolös. Nå, man kan ju alltid hitta på sysslor, åtgärda sånt som har släpat efter, sortera upp prylar - nyttigheter, typ. Lite sånt blev det möjligen, men mest, det kan jag väl erkänna, hängde jag på nätet.

Facebook, twitter och dyligt. Jag kom på att jag skulle gå med i Pinterest, något jag har funderat på att göra men aldrig riktigt funnit nån anledning till. Pinterest (wikipedia) är en slags digital anslagstavla, ett ställe där man kan lägga upp bilder att dela med sig av, kolla på andras bilder, lajka bilder ... och så vidare, och så vidare. Egentligen, som jag ser på saken, bara en i mängden av onödiga tidsfördriv som finns på nätet.

Å andra sidan, vad är egentligen livet om inte annat en liten paus mellan två stora tomheter? En liten paus att fylla med nödiga och onödiga ting, och jag antar att i den yttersta förlängningen så är väl ting på nätet och ting i verkligheten rätt likvärdiga storheter, så man kan lika gärna pyssla med sånt här när man ändå inte har nåt bättre för sig  - som just häromdan.

Jag kom på att jag skulle skapa mig en mapp där jag lägger in bilder på kända människor. Så det gjorde jag. Det blev en bild då, och en bild då, och en bild dan efter, och en bild därefter. Och så vidare. Jag lade en nån bild idag också, och vid det laget hade de blivit till antalet åtta.

Robert Crumb
Kate Capshaw
Donald Sutherland
Mark Spitz
Pia Johansson
PJ Harvey
Julie Christie
Det var då jag började fundera på saken, fundera över hur mina kriterier hade sett ut. Grejen var ju, kom jag på, att det inte fanns några kriterier. Det finns kändare människor än dem här ovan, och det finns snyggare och det finns säkert duktigare på alla möjliga områden - ändå hade jag lagt upp just dessa.

Rätt intressant sånt där, fria associationer och sånt. Att göra vad som faller en in utan att närmare tänka efter. Kanske lade jag upp just dessa kända människor pga att jag gillade deras utseenden, eller så kanske det berodde på andra kvaliteter de hade. Eller så rörde det sig om hur jag tänkte och kände just när jag valde dem - hade något kommit emellan, en kaffe eller så, så kanske valet hade blivit annorlunda.

Tja, inga viktiga saker det här, varken bloggandet, tänkandet eller valet av bilder, men ändå lite intressant att fundera över hur man funderar. Även om man inte kommer fram till nåt.


6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, tänk om man inte hade nätet ..., och jag menar det på riktigt.

Jag tycker faktiskt att livet har fått ännu en dimension - eller flera - och då säger väl många att "ja, ja, hon har väl inget liv att prata om!"

,-)

Och du är som alltid pigg på allt nytt. Själv bara bloggar jag och bloggar ,-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Jag minns fan inte tiden innan nätet. Vad gjorde man då ... satt och stirrade in i väggen?

h.skoldebjer sa...

Robert Crumb är okänd för mig. Vad tanig han er ut Mark Spitz, helt annorlunda än dagens simstjärnor.

stationsvakt@gmail.com sa...

hasse: Crumb är en av världens bästa tecknare, av konst och av serier. Spitz ja, han kompenserade sin spinkighet med en grym mustasch istället. :)

h.skoldebjer sa...

Ja, mustascher var ju väldans populära på 70 och 80-talet. Hade själv mustasch från sent 70-tal ända till mitten av 90-talet.

Har du kavr ditt skägg?

stationsvakt@gmail.com sa...

hasse: skägget sitter där det sitter. åtminstone tills det våras.