måndag, april 15, 2013

Reviews

För mig som tycker att tio minuters genomskyndat filmprat i nån morgonsoffa nån gång i veckan är alldeles for lite är det tur att youtube finns. Där brukar det finnas ordentliga genomgångar/reviews av filmer. Ibland är de proffsiga och ibland inte, men åtminstone brukar man ta sig tid i alla fall, samt verka intresserade. Jag såg filmen "Oblivion" i helgen, och efteråt var det kul att se andra prata om den (här är en).

När jag var yngre brukade man/vi/jag snacka om filmerna vi hade sett, men nu för tiden skyndar man direkt hem efter biobesöket. Jag ska inte klaga och säga 'så är det tyvärr nu för tiden - folk bara stressar hem' - för jag själv är värst på den fronten.

När jag ser lite underligare* filmer blir reviews ännu viktigare, inte minst för att jag aldrig lyckas få någon med mig att se dem. Jag brukar förresten inte ens få någon att se dem över huvud taget. Att då höra någon annan försöka räta ut en del frågetecken är då ett klart mervärde att lägga till sin egen filmupplevelse.

Häromsistens såg jag en jäkla bra film som gott kan betecknas som underlig, nämligen "Holy Motors". Jag skulle inte, om någon bad mig om det, kunna förklara vad den handlade om. Möjligen skulle jag kunna redogöra för vad som utspelade sig. Ändå var den bra - mycket bra. Därför är en sådan film en typisk sån som det kan vara kul att höra pratas om. Även om den som pratar inte tillför mycken koll så ökar ändå den sammanlagda kollen. Här är en review - eller ett prat.



*(Ett exempel på en underlig film skulle kunna vara David Lynchs "Inland Empire").

Inga kommentarer: