fredag, oktober 14, 2005

Nattens bröstcancer



I Florens, ovanför dörren till någon Giuliano de' Medicis krypta (har jag läst mig till) häckar en staty vid namn "Night". Den kanske heter "Natten" på svenska - bredvid henne sitter en "Dawn" förresten. Michelangelo ligger bakom den (och då menar jag inte i ordets rätta bemärkelse). År 1526 satte han igång, och sju år senare var han klar.

Nu hittade jag en sida om en studie över "Natten", eller snarare hennes vänstra bröst. Sidan har legat på nätet sedan 2001, så det är ju inte precis några nyheter jag kommer med. 1999 tog onkologen James Stark och konsthistorikern Jonathan Nelson en tripp till Florens och tog sig en titt (!) på nämnda skulptur. Stark upptäckte en sak:
There's a bulge on the op of the breast, a swelling in the nipple and a puckering to the side of the nipple. I've been doing this my whole life and just stood there and said, 'That's breast cancer.

Ett Stanford University-projekt visar upp grejen: "The left breast of Michelangelo's statue of Night".

Inga kommentarer: