fredag, oktober 07, 2005

orama

Jag minns ett debattprogram från sjuttiotalet: "Studio S". Ett av programmen hade undertexten: "Behöver vi Sexorama?" om jag kommer ihåg rätt. Jag var på träningsläger har jag för mig, och tv:n stod väl på i nåt fikarum på kvällen. 1978 kan det ha varit när jag tänker efter, och programmet visade visst nåt inslag från en sexklubb som hette just Sexorama.

I vilket fall som helst så var det den gången jag först stötte på ett ord som slutar med orama. Antagligen hade jag väl hört panorama och sånt, men den gången fastnade det i skallen. Jag var fjorton år, och att programmet hade ett sextema hjälpte nog till.

Sedan dess har jag tänkt på ordet orama ibland. Vad betyder det? Ofta verkar det som att om man vill fläska på med något ordentligt - då lägger man till orama. Typ om jag gjorde mig en hemsida som bara handlade om mig och allt omkring mig och min värld så skulle den kunna heta JohnnyRama. Well, jag kollade upp saken på
Wikipedia:
Panoramic paintings reveal a wide, all-encompassing view. The word comes from Greek pan ("all") horama ("view")

Jamen då fattar man faktiskt, åtminstone fattar jag innebörden - varför man lägger till ett orama: man vill visa att belysningen av ämnet/företeelsen/saken är allomfattande, att man får en full och genomgående koll

Inga kommentarer: