måndag, november 28, 2005

Trängsel

Den har blivit värre, trängseln på pendeltåget och bussarna, åtminstone känns det så. Och med biltullar blir det väl ännu trängre kan jag tänka mig. Och med snön kommer också inställda tåg och bussar, vilket gör att man ofta får samsas med köare till föregående och nästgående turer.

Jag vet inte, men det verkar som om kommunikationerna har blivit känsligare med åren. När jag var yngre krävdes det nedfallande träd över spåren, och en halvmeters snödjup för att det skulle bli kaos. Nu räcker det med ett par cemtimeter snö och några stackars löv på spåren för att kaoset ska uppstå.

Förutom att biltullarna kommer göra så att en massa nya resenärer fyller bussar och tåg, kan man lägga till att dessa nya också är ovana resenärer. De kommer att kliva på bussarna och tågen i snigelfart. De kommer att ställa sig och vila och glo och kontemplera över tillvaron direkt när de kliver av rulltrappan också, så där som turister gör ibland. Hur irriterande är det på en skala.

Jag känner det på mig - Stockholm blir det nya Tokyo.

Inga kommentarer: