måndag, december 05, 2005

Bock-koll



Så i lördags då, brann bocken i Gävle ned. Jag har försökt titta till den på webcameran (1, 2) då och då, men jag missade naturligtvis händelsen. Tur det förresten, för om jag hade haft en sån bock-koll att jag hade sett det live - det hade ju varit det yttersta beviset på att jag inte har nåt liv.

Inne på Gävle kommuns hemsida läser jag
om bockens historia. Det visar sig att av de 40 gånger bocken har stått där, har den fått vara ifred endast nio gånger. Men det är inte alltid den har bränts upp. På sjuttiotalet slogs den sönder några gånger, och 1976 mejades den av en raggarbil.

I skrivande stund smids det säkert planer på att bygga upp den igen, denna Gävles Bocken fenix, det är ju trots allt ett par veckor kvar till jul. Jag hoppas de hittar på ett mer fantasifullt sätt att sabba den då. Ta lärdom av raggarna.

Inga kommentarer: