måndag, december 05, 2005

Fejkbilder

Härom dagen laddade jag ner ett litet gif-animeringsprogram. Tyvärr bara en trial som räcker några dagar. Jag tog mig sedan för att öppna upp en animerad gif i programmet. Den visade sig innehålla tolv olika bilder.

Jag öppnade upp bilderna i Photoshop. Därpå ändrade jag lite på var och en av bilderna. Det var en figur som gjorde nåt, och jag bytte huvud på figuren. Sedan stoppade jag tillbaks bilderna i animeringsprogrammet och sparade om dem. Resutatet blev rätt bra.

Jag satt och funderade på ändrade bilder nyss - fejkbilder, såna där man har satt till exempel kungens ansikte på någon annans kropp. Jag antar att det är olagligt att göra så.

Jag antar att om jag smälte ihop en känd persons ansikte med naken-Arnold här intill, och lade upp den bilden på min blogg, så skulle den kände personen kunna hetsa upp sig, bli sur och kräva att jag stod till svars för min illvilliga bild. Han/hon skulle kanske till och med kräva mig på skadestånd.

Men hur är det om jag bara återger en fejkbild på min blogg? Låt säga att någon annan har gjort bilden, och att jag bara hittar den och lägger upp den här - vore det tillåtet? Jag menar, bilden finns ju redan, jag bara sprider den vidare. Vore det okej?

Inga kommentarer: