måndag, januari 02, 2006

Marion

Jag funderade lite på Robin Hood. Jag hade Ivanhoe i bakhuvudet, där ju han fanns med. Och så hade jag sett nån Svarte Orm-film härom kvällen, där Svarte himself färdades bakåt i tiden och träffade Robin Hood - och tog med sig Robins tjej Marion hem.

Marion ja. Vem var hon egentligen? Har hon, precis som Robin, någon möjlig historisk bakgrund - om nu Robin har det? Jag gjorde som jag alltid gör, nämligen kollade upp saken på
Wikipedia, som skrev:
Marion förekommer i flera versioner utav Robin Hood-myten, och är då Robins älskade. Hon stammar från en annan historia från medeltiden om en roman mellan Robin och herdinnan Marion som sedan har förflyttats till berättelsen om Robin Hood.

Hon är alltså en bekväm figur att stoppa in bredvid en spelevink-hjälte. Jag funderade lite, och kom på det. Marion hette ju faktiskt Indiana Jones tjej i Jakten på den försvunna skatten. Dessutom heter hon Ravenwood i efternamn, vilket ju liknar Sherwood. Och spjuvertypen Indiana, han är ju faktiskt rätt lik Robin Hood på stilen.

Inga kommentarer: