fredag, augusti 04, 2006

G.I. Joe

Någonsin undrat vad en "G.I. Joe" är för något? Jag har det. Det är en term som dyker upp i amerikanska tv-program och filmer då och då. Och till exempel filmen G.I. Jane, den fattar man ju inte varför den heter som den gör, eftersom den parafraserar på just "G.I. Joe".

Well, jag tog reda på saken. G.I. står för
"Government issue".
Government issue is a term defining an infantryman in the United States Army, often ranking lower than a non-commissioned officer. Originally referring to the items used by soldiers - provided by the government and of an unremarkable quality - by World War II the term "government issue" was abbreviated into GI, eventually becoming a nickname for U.S. soldiers themselves.
Så en "G.I. Joe" är en "Frasse fotsoldat", skulle man kunna säga.

G.I. Joe-docka. G.I. Jane-docka.
---
Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Basse-Lasse, brukade vi säga på min tid.

Anonym sa...

en fjefla man: Aha. Fast Frasse fotsoldat var bara nåt jag kom på här. Vad det hette på min tid minns jag inte.