onsdag, september 06, 2006

Textektiv

Man kan leka detektiv med folks texter om man inte har nåt bättre för sig. Mina texter till exempel. Det verkar ju ganska obefogat att det är ett versalt A i texten här bredvid. Varför då? Ville jag säga något med det, eller är det bara en feltryckning?

Ibland hittar man såna här konstigheter i texter man läser, och det är ju mest bloggar jag läser, om sanningen ska fram. Ofta verkar de inte ha nåt syfte (konstigheterna, inte bloggarna). Jag kan bara svara för mig och ingen annan, och jag kan berätta vad syftet med att stava Associationer med stort A: Ett misstag.

Jag vet att du som läser detta är en Sherlock Holmes när det kommer till textkonstigheter, men jag ska ändå berätta: Jo, orden associera och association är riktiga knäckenötter för mig. Det jag brukar göra är att jag Googlar, och
får en rättning på det viset. Och får jag inte det så kollar jag hur det är stavat på de flesta googleresultaten, och så kopierar jag och klistar in. Versalen följer med av bara farten.

Slutledning: Hittar man en obefogad versal hos mig så beror det förmodligen på att det är ett ord jag inte har kunnat stava till.

---
Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Du skulle ta och googla på krusiduller/krussiduller också!

Anonym sa...

ö-helena: Jag tillhör en utvald elit som tillåts använda dubbel-ess-stavningen.