måndag, januari 22, 2007

Man gör så mycket bra

Mia Törnblom skriver böcker och föreläser om självkänsla och sånt. Bloggaren "Moprag" läser en av hennes böcker, och konstaterar:
Mia Törnblom trycker på att man skall skriva in tre saker som man gjort bra den dagen men jag måste säga att det är väldigt sällan som jag gjort tre saker som jag tycker är bra gjort utan det blir rätt alldagliga saker som diska eller göra arbetsmoment som jag utsatt mig för att göra.

Faktiskt! Visst är det så. Ibland när jag läser spalter i tidningar och det handlar om sånt där, då brukar jag komma fram till samma sak. Fan, inte gör jag några speciellt bra saker. Man gör ju liksom bara det man ska.

Om jag ställer mig och diskar är ju det bra i och för sig, men diskning är ju ett måste. Det är lite som att säga: "Idag gjorde jag nåt bra. Jag andades". Att andas är ju skitbra, men jag skulle göra det även om det inte vore det. Att andas är ett måste.

Och det finns andra bra saker man gör också, som inte är måsten, men som man gör ändå och inte räknar som bra. Håller upp en dörr så att den bakom en inte får den i ansiktet. Unnar sig en kopp kaffe. Och så vidare och så vidare liksom.
---
Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

SÅ sant så sant...
Själv gjorde jag något bra idag (förutom att andas...) - jag åkte hem, jag handlade mat och lagade middag.

stationsvakt@gmail.com sa...

Christina: Exakt så gjorde jag också. :-)

Anonym sa...

Det känns ju bra att göra bra och snälla saker, men ofta dyker inte tillfället upp att göra dem.

stationsvakt@gmail.com sa...

sara: Ja, var är alla gamla hjälpbehövande gamla tanter när man ska passera en trafikerad gata?