torsdag, juli 26, 2007

En simmande orm

Tog inte kameran med mig, så jag använder bilden från ett av förra sommarens besök på Schweizerbadet. Vi var där idag, och jag kom nyss hem. Det var fortfarande enormt långgrunt där, men vattnet stod märkligt nog några centimeter högre än det brukar - undras varför.

Kom dit rätt sent, och det var ganska skönt på ett sätt jag inte hade räknat med: folk såg rätt normala ut, kroppsligt sett; lite lönnfeta, saggiga, bleka. Dyker man upp när solen står som högst ligger man i lä (även om man inte ligger i lä), eftersom alla bruna kralliga typer påfåglar sig kring en då.

En orm kom simmande i vattnet. På håll såg den ut som en enmeters pinne, men när jag gick närmare såg jag att det var en simmande orm. Den hade två vita prickar på huvudet, och det tog jag som ett tecken på att det var en snok, och att det gick bra att rycka den i svansen. Den blev sur, tror jag, för den vände sig emot mig. Plötsligt var jag inte längre säker på att det var en snok, så jag lät den vara, och simmade åt mitt eget håll.
---
Andra bloggar om: ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

Även snokar kan vända sig om och bitas.

Anonym sa...

Vi har igelkottar här, då sägs det att det inte ska finnas orm. Kanske är det tvärtom också, så du behövde inte vara rädd att trampa på en igelkott i alla fall ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Men utan gift väl...

mattias: Nä, i vattnet är det sjöborrar man ska se upp för.

Anonym sa...

Klart att snokar bits.
Dom kan ju inte ge dig en smäll på käften. (

Gå och nypa ormar i baken.... jag har väl aldrig hört på maken!)

Maria sa...

Man ska aldrig kacka i egen byxa samt nypa reptiler i rumpan! Det har mina kära föräldrar lärt mig...

stationsvakt@gmail.com sa...

bert: Ville bara känna lite - och samtidigt känna mig lite som krokodiljägaren.

maria: Mina missade att ge mig den lektionen.

lisa sa...

bläk! När ajg nästan trampade på en huggorm häromveckan enades vi om att det bara skulle vara en sak som skulle vara äckligare, att simma och träffa på en orm! Stackars dig!

stationsvakt@gmail.com sa...

lisa: Äsch, den var fin.

Martin Klasch sa...

Det hade varit mycket skojigare om du plaskat med armarna och skrikit "ORM!! ORM!!!" för att sedan mysa åt paniken du skapat bland de "lönnfeta, saggiga, bleka".

Maria sa...

Jasså så du nyper reptiler i rumpan OCH kackar i egen byxa!!! Fy på dig Johnny, det är faktiskt lite obehagligt...

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Ska man kacka i andras byxor då, menar du?

stationsvakt@gmail.com sa...

P-E: Jag sparar det tills jag ser en haj. :-)

Maria sa...

Ja, det är bättre... om man hittar några... annars får man väl gå på tjotta!

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Tjotta är att föredra.

Martin Klasch sa...

Varför vänta?!

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Om inte annat för att jag nog inte kommer att bada innan nästa sommar.