söndag, augusti 12, 2007

Mäktig syn

Andra bloggar om: ,
---
Att se ett skepp sjunka är en mäktig syn, det kan inte hjälpas. Det är naturligtvis en massa tragik inblandad, folk drunknar. Och om folk klarar sig är det ändå tragiskt för rederiet.



Stora båtar är överhuvud taget mäktiga syner. Jag minns att jag och min kamrata stod på kajen en gång, vid slussen var det. En finlandsfärja vred sig långsamt bort mot det fjärran dunkla, och stävade sen bort i dimman.

Jag blev tagen av synen, och oförhappandes dök Loa Falkmans låt "Symfonin" upp i mitt huvud. Jag brast ut i något dovt och sångliknande, men istället för Symfonin sjöng jag: "Mäktig syyyyn!"

6 kommentarer:

Plastfarfar sa...

He he. DN-s formulering "fartygskrock" är så härligt pinsamt juvenilt okunnig att man bara myser över den.

Den är nära, men inte fullt i klass, med Aktuellts uttryck om svenska "krigsbåtar" under en ubåtsjakt på 80-talet.

Fartyg kolliderar och man kan säga att en ombordläggning då har skett.

Hälsa gullungen på DN

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Antagligen håller en föryngring på att ske inom journalistkåren. Lika bra att du vänjer dig med att gamla riktig ord och uttryck kommer att bytas ut.

stella sweden sa...

ALLT som kan gå på vatten är fan i mig en mäktig syn!
;)

stationsvakt@gmail.com sa...

StellaP: Du, till exempel. :-)

stella sweden sa...

Så jag är JESUS då?
Jisses!

stationsvakt@gmail.com sa...

StellaP: Tja .. du är ju en slags människofiskare.