måndag, september 03, 2007

Gör om henne till bostäder

Andra bloggar om: , , , , ,
---
Alltså, HMS Carlskrona är inte gammal: 1980. Ändå kanske man ska skrota henne. Vilket slöseri i så fall. 105 x 15 meter, så stort är skeppet. Jag har en idé: bygg om henne till bostäder! Ja, hellre det än skroten. Jag skulle vara den förste att flytta in.

Minns ni Älvsnabben? Tretton meter bred och hundratvå meter lång (wikipedia). Vad blev av henne? Älvsnabben hade kunnat bli några häftiga lägenheter, men: "År 1982 såldes hon till Lindbladhs skrot i Karlskrona för upphuggning."

Det kanske är så man ska råda bot på bostadsbristen. Fan, är det något vi inte har brist på i Sverige så är det strandkanter och kustlinjer. En kommun (en kustkommun) som behövde bygga skulle kunna snacka med flottan om att köpa in gamla skepp. Om inte det gick finns det nog andra länders försvar som behöver sälja av.

6 kommentarer:

lisa sa...

Men i Göteborg finns både Älvsnabben och den lite mer hurtiga Älvsnabbaren som kollektivtrafik. Det känns tryggt och lite buskis.

Henrik Forsberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Plastfarfar sa...

"om du märker att din kommentar har försvunnit, beror det på att:
1: Jag gillar dig inte.
2: Du har klivit alldeles för långt över PK-gränsen"


Googla på Henrikforsberg (ett ord) så ser ni att valpen är en rabiat kommentarspammare. Hata tjejer verkar han också.

stationsvakt@gmail.com sa...

lisa: Inte så lite buskis. Men så är det ju Göteborg. ;-)

pg: Jo. Det ingår nu i min dagliga rutin att ta bort kommentarer av honom.

Anonym sa...

Jag var tvångsinternerad ett helt år på det där fartyget. Bostad? Nej tack - inte för min del.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Haha, det förstår jag. Fast jag trodde att tjänst på såna skepp var nåt man slogs om.