torsdag, december 27, 2007

Jag är redan transparent

Nä, jag vet inte hur turerna går kring regeringens och polisens jakt på tunga brottslingar som kriminella gäng, pedofiler och fildelare. Men helt klart verkar det vara mera övervakning på gång. Pedofil och fildelare är ord som båda innehåller fil, och om ändamålet är att fånga in den ene och medlet fångar in den andre, är det hela ju ändå helgat, eftersom bägge filarna ändå är ena slags kriminella gäng. Alla ska spåras.

Nä, jag vet inte hur turerna går och hur det fungerar (det märks antagligen på mitt sätt att beskriva situationen), men jag vet en sak - jag vill inte bli spårad och övervakad. Jag ÄR redan väldigt transparent i mitt surfande. Jag berättar i bloggen vad jag surfar på för sidor, och jag delar också med mig. Jag är ingen porrsurfare av rang, och inte heller dito fildelare. Men jag vill KUNNA vara anonym.

Jag VILL inte att någon ska ha reda på hur och var jag surfar, men smyg för fan inte på mig - övervaka mig inte. Fan, även om regerings och polismänniskorna gör helt normala saker i sina egna kök (till exempel), så vore det väl jävligt jobbigt för dem om jag stod i deras trädgård i mörkret, med näsan tryckt mot köksfönstret, gloendes in på dem. En normalare situation vore väl om jag patrullerade på gatan en bit ifrån, och om jag hörde skrik från deras hus kom springandes och kollade in.

Jag skulle vilja surfa anonymt. Blogge Bloggelito nämner ett par sätt här, och Beta Alfa nämner ett annat här. Men allt det där verkar alldeles för jobbigt och svårt. Så länge det är krångel och inställningar med dessa grejer är jag antagligen fortsättningsvis som en öppen bok i mitt internetanvändande. Men den dagen det kommer ett enkelt (och gratis) sätt att att vara anonym - då går jag under jorden.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Jag lever ungefär som du beskriver på nätet. MEN man vill INTE bli övervakad.

Uppgifterna som lagras kan användas till precis vad som helst dessutom ...

stationsvakt@gmail.com sa...

Mary: ... och lär göra det också.

Webmastern.se sa...

Som tur är finns det ju numera en hel del anonymitetstjänster att välja mellan. De som kostar pengar ligger på cirka 50 - 150 kronor per månad och sen finns det ju en del gratis tjänster. Nackdelen med både betal- och gratis tjänsterna är ju förstås att surfhastigheten sjunker, men det får man väl ta antar jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

Webmastern: Det blir nog en sån tjänst - så småningom.

Anonym sa...

Jag går längre när det gäller skepticismen. Många proxy serverar är upprättade just för att övervaka folk som använder dem. Det är mycket enklare att hålla koll på folk och spåra deras "illegala" aktiviteter. och andra servrar e bara för att spionera eller upprätta statistik för att sen kunna sälja. Och i Polisens ögon, just folk som använder sådana har potentiell anledning för att göra det. Vi har haft dem i vår vardagsrum sen början av Internet och nu letar vi efter dem i trädgården!
/En

Anonym sa...

Jag går längre när det gäller skepticismen. Många proxy serverar är upprättade just för att övervaka folk som använder dem. Det är mycket enklare att hålla koll på folk och spåra deras "illegala" aktiviteter. och andra servrar e bara för att spionera eller upprätta statistik för att sen kunna sälja. Och i Polisens ögon, just folk som använder sådana har potentiell anledning för att göra det. Vi har haft dem i vår vardagsrum sen början av Internet och nu letar vi efter dem i trädgården!
/En