fredag, januari 04, 2008

Ska triumfbågar vara ihåliga?

Triumfbågar är en ganska trevlig företeelse. Jag har aldrig sett någon i Sverige, men den dagen jag firar någon form av triumf över något ska jag fasen resa en. Jag vet ungefär hur de ska se ut utanpå - men inuti?


Triumfbågen i Paris och Titus triumfbåge i Rom

Ja vad tusan - ska de vara massiva eller ska de vara ihåliga? Saken beror förstås på hur stor bågen är, och förresten är det kanske helt valfritt. Nån som vet?

När jag letade efter triumfbågar på nätet stötte jag på en elefant (Wikipedia). Den var ett förslag till en slags triumfbåge där den vanliga - den i Paris - nu står, och blev aldrig genomförd (Jo, här). Men nog hade den prytt sin plats om den hade byggts.


---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,. vad ska man säga? Ingen militär grupp har marscherat under Triumfbågen i Paris sedan den okände soldaten lades till vila där för nästan 90 år sen - inte ens Hitler 1940 gjorde det. De går alltid vid sidan av bågen (symboliskt, så klart). Men Napoleon hade förstås tänkt sig att en dag marschera genom sitt eget valvet.

Nihonshu sa...

Är det nått fel på ihåliga triumfbågar va? va? va? Tycker mig se lite fördomar här...


;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Så på nåt sätt funkar de som vägbulor då, såna där fartskydd. :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Inget fel alls. Tvärtom - jag skulle gilla om de innehöll hemliga gångar och gömmor.

Anonym sa...

Vid Pyrrhus-segrar bör triumfbågen vara ihålig.

stationsvakt@gmail.com sa...

paradig: Haha, bra symbolik. Om inte annat gör bristen på manskap det troligare att man väljer en lätt konstruktion. :-)

Martin Klasch sa...

Jag kan inte svara på din fråga men den däringa elefanten var fantastisk!

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e:
Jag vill bo
i en elefant
annars får jag kramp.

Martin Klasch sa...

= Elefantmannen

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: That's me. :-)