fredag, februari 08, 2008

Vanilj

Det finns ett begrepp som heter vaniljsex. Oftast hör man det sägas av människor med mer eller mindre seriösa sexläggningar i exempelvis det underhållande knasprogrammet "Outsiders" på 5:an. Det är menat som lite nedvärderande, typ som när Stoffe och Kenta ropar knegare till förbipasserande i "De kallar oss mods".

Men man fattar vad de menar. Vanilj är den lite mesigare smaken, den som till och med småbarn tål. Inte alls lika hårt och tufft som lakrits eller romrussin. Man känner igen stilen - såna som tar den starkaste såsen på kebaben, medan man själv sitter och undrar om de verkligen gillar't, eller om det är en pose.

Men vanilj finns i andra sammanhang också, exempelvis bland bloggar. Min blogg är en vaniljblogg. Den har en kritvit bakgrund, så egentligen är den inte ens äkta vanilj, utan bara Euroshoppers billigaste, kemiskaste variant. Men det är så jag vill ha det.

Det finns plus och minus med att ha en vaniljblogg. Plus för att jag slipper få galningar efter mig på grund av vad jag skriver, samt att de som kommenterar hos mig är sansade människor. Trevligt och mysigt - vanilj.

På minussidan finns, om det ens finns någon, bristen på galna kommentarer, såna som gör att man blir förbannad och bara gapar. Det är inte en brist egentligen, men åtminstone är det underhållande att läsa såna hos andra.

SvD:s psykolog svarar på en fråga om "snälla killar", och den artikeln (eller vad det kallas) har flera bloggat om, bland andra Pär Ström. I hans kommentarsfält hittar jag denna fantastiska, och vad jag förstår helt off topicska kommentar (från den notoriske Anonym, naturligtvis):
Varför är du en mansmördare?
Njuter du av att se döda män?
Blir du kåt av döda män??
Är svarta döda män bättre eller sämre än döda vita män?
Är det skönt att döda en man?
Sånt kan jag sakna lite grand, men det är smällar som en snäll vaniljbloggare som jag får ta. Fast förresten är jag kanske inte så vanilj egentligen - jag har ju verkligen skrivit provocerande lång nu: Hej hej, du som fortfarande är kvar. :-)
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, klart jag är kvar! :)
Jag tycker ju att jag har en vaniljblogg, men folk blir arga och säger konstiga saker ändå.

stationsvakt@gmail.com sa...

mymlan: Nja, jäkla vanilj är din ju inte. Den kan vara ganska utmanande ibland.

Maria sa...

hmmm... glömmer du inte bort något nu... ? (nudge-nudge)

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Vad?

stella sweden sa...

Sheeet...har också vit bakgrund, får börja gnaga ben...

(var det tillräckligt galet?)

gravallvar sa...

"Är svarta döda män bättre eller sämre än döda vita män?" - vilken poetisk och underbar mening! Knotorna är desamma oavsett hudfärg. Med färg och smak av vanilj.

rigg sa...

Fast jag såg att du fick en helt sjuk kommentar som städades bort i ett annat inlägg nyligen. Förstår att den rök...

Mary X Jensen sa...

Vanilj är vackert och god smak har det också.

Jag gillar det.

Maria sa...

... tja, hos mig har det varit tyst och lugnt ett långt tag nu... säkert 3-4 månader!

Anonym sa...

Du vet vad "vanilj" betyder va?

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: För galet. :-)

gravallvar: eller hur. Inget att knota om.

rigg: Det är inte ofta jag rensar bor, men denna klev helt klart över gränsen.

mary: Och passa bra ihop med andra smaker, därtill.

maria: Aaaah! jag fattar. hade förträngt.

ingemar: vad?

Anonym sa...

Vanilla = liten slida; diminutiv av spanska vaina = slida, skida, hylsa; av latin vagina. Härav sedan 1773 svenska vanilj, från franska vanille, som i sin tur hämtat det från spanska vainilla.

Anonym sa...

Det är nog därför Robyn rappar
"Wanna taste the vanilla?
Better watch your tounge!"

stationsvakt@gmail.com sa...

ingemar: Galet, men när jag tänker på saken så är kanske min blogg en vagina på nåt sätt. Nåt att kura ihop sig i när höststormarna viner utanför.

Anonym sa...

"Freeway, how close to death have you been?"

-intervjufråga av Mats Nileskär till östkustrapparen Freeway, som tidigare var gangster och vapenlangare på riktigt, men annars verkar vara en rätt begåvad och smart herre. En drömfråga för alla gangstarrappare - Snoop Dogg hade smält om han fått den.