onsdag, juni 11, 2008

Vått

När jag hyllade värmeböljans tillbakagång, och till och med kallade regnet igår för en befrielse, fick jag nog mer än jag bad om. I skrivande stund regnar det ordentligt. Det är midsommarväder, rentav.

En regnvåt parkbänk.

Men jorden mår nog bra av'et. Jag kan riktigt föreställa mig slumrande daggmaskar därnere; att de plötsligt vaknar upp av att deras lilla jordkudde är våt; att de liksom sträcker på sig, skruvar bort torra klumpar ur leder och veck, och pilar iväg bland rötter och sönderfall.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Peace in mind sa...

...skruvar bort torra klumpar ur leder och veck...Poesi på humusnivå, så vackert att jag gråter!

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Motsatsen till överjordiskt vacker poesi - underjordiskt. :-)

Anonym sa...

Ho ho regnet, kom hit nu!

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Och här är det jättefint och kvälls-soligt nu. :-)

stella sweden sa...

...det var allt en bra vacker beskrivning av dagmaskarna...men hur har kvällsmaskarna det?

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Gaaah! jag måste in och göra om - göra rätt.

stella sweden sa...

Nääääää...låt det vara..det var ju DET som gjordét!
Daaaagmaskarna!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Fixat. Skulle inte kunnat sova om jag inte hade gjort det.

Martin Klasch sa...

Fler än jag tyckte det var snyggt ;)

Jo du, nog f*n såg jag de däringa maskorna ila över asfaltsgångarna på jakt efter sällare marker. Sniglorna var inte sämre dom. Men det gick långsammare för de hade både bo och bohag med sig.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Maskarna färdas med lätt bagage, till skillnad mot sniglorna. .-)