lördag, juli 12, 2008

Bristande assimilering

Jag läser om en 32:årig marockanska. Hon är gift med en fransman, pratar bra franska samt har enligt egen utsago aldrig försökt utmana franska värderingar. Nu nekas hon franskt medborgarskap p.g.a. "bristande assimilering"; "Till intervjuerna inför medborgarskapsutredningen anlände hon i heltäckande slöja, burka.".

Nå, fransmännen bestämmer över sig själva, och jag ska inte lägga mig i. Dessutom verkar hon rätt dum som kom till intervjuerna klädd så. Men jag kom att tänka på en sak: fenomenet "Human animal roleplay", något jag såg lite om på 5:ans program "Outsiders" (var annars?).

Inom detta "pony play", som det tydligen kallades, lät sig kvinnan spökas ut till häst - med betsel och grimma och allt vad det möjligen heter - och var sin man, dressyrmästaren, fullständigt undergiven. Mannen satt i en sulky och körde glatt omkring och sade: -Hoppla!

Ponny-kvinnan var verkligen undergiven. Vem som helst skulle känna sig allmänt förnedrad i hennes situation, men eftersom hon ville vara hans häst och det rådde samförstånd mellan dem så gjorde hon inte det.

En islam-girl med man och en pony-girl med man.

Det var det jag kom att tänka på när jag läste om islam-kvinnan. Tänk om hon hade varit en ponny-kvinna, hade hon i så fall också blivit nekad medborgarskap p.g.a. "bristande assimilering"? Ingen aning, men det är en intressant tanke.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

22 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: "..det är en sorts strikt logik hos judarna som inte har kreativitet, vårt adelsmärke.."

Det där lät alldeles för förvirrat och alldeles för off topic, så den kommentaren tog jag bort. Sorry.

Anonym sa...

Burka är skit, men i privatlivet måste man få vara klädd som man vill.
Även om jag nu tror vad jag vill om den verkliga frivilligheten hos både ponnykvinnan och burkakvinnan.

Dock får man ju faktiskt inte vara oklädd - jag menar naken. Intressant.

Anonym sa...

Intressant att få inblick i dina surfvanor johnny :-)

Nu är väl pony play ett kreativt sätt att minska miljöförstöringen.
Men det borde vara lite mer jämlikt. Udda dagar är mannen häst jämna dagar kvinnan.

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Ponnykvinnan verkade faktiskt hästa sig helt frivilligt. :-)

gester: Jupp, mina surfvanor har fått mig att inse att pony play är det nya svarta (alternativt bruna, fuxa eller skimmela).

Anonym sa...

I Sverige är kvinnor heliga och får inte kränkas.

Alla religioner har i alla tider kränkt kvinnor.

Varför tillåter vi religioner?

Anonym sa...

Goda människor gör goda saker.

Onda människor gör onda saker.

Men för att goda människor skall göra onda saker krävs religion.

Anonym sa...

När Koranen skrevs, ansåg ALLA att Jorden var platt.

Det är mot denna bakgrund du måste beakta trovärdigheten i alla gamla skrifter som uppges vara den absoluta och enda(!) sanningen.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: jag tolkar det som att du inte gillar religion.

nizze r: Menar du att jorden inte är platt?

Plastfarfar sa...

Det finns faktiskt dom som anser att jorden är platt. Den här videon är mindre än ett år gammal. Koranen säger ju så...

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Jag vet, jag har sett filmen. Galet är det enda man kommer att tänka på.

Pseudonaja sa...

Religion har använts av onda män i alla tider för att uppnå jordiska mål.

stationsvakt@gmail.com sa...

pseudo: Så är det.

Anonym sa...

Oj vilken trist ton det var på kommentarerna! Var är alla burkafetischister?

Jag skulle gärna åka nånstans där man inte tas för idiot om man bär burka. Jag skulle vilja testa det, nämligen. Jag skulle personligen känna en enorm frihet, tänker jag mej.
Gud så skönt att slippa tänka på hur man ser ut, att objektifieras, dömas på förhand för sitt utseendes skull.

I Sverige skulle jag bli nerslagen och avkastad från bussar om jag försökte mej på detta experiment, men jag kanske kan åka till Dubai och testa?

Anonym sa...

Men Suvi, det verkar ju hur obekvämt som helst. Man ser ju knappast någonting genom det där nätet. Jag har hört att en massa burkakvinnor dör när de skall gå över gatan, för de ser inte trafiken.
Och en gång såg jag en kvinna med burka light (typ mer en slöja, fast över munnen också, den har säkert något namn) och hon försökte äta på McDonalds. Det gick ganska dåligt för henne.

Anonym sa...

Ullah - Ja det vore ju jobbigt att hela tiden bli påkörd, men ätandet! Tänk vad man skulle kunna svulla under sitt tält utan att nån såg!

Hmmm... det låter som om jag ser burkan som en ursäkt till att slippa snygga till mej och få frossa ifred.

Anonym sa...

Skall du ha med dig matsäck där under, eller? Annars verkar det som en bra avmagringskur.

Anonym sa...

Ok, i stort set ingen har någonsin ansett att jorden är särskilt platt. Jag menar, hallå? Det är bara att ställa sig vid havet och titta ut! Horisonten kurvar neråt och är böjd...
Redan de gamla grekerna ansåg den rund (jag kan inte fatta jag var tvungen att använda det argumentet, men det är sent nu... ) http://en.wikipedia.org/wiki/Erastothenes för att ange en specifik grek.

För övrigt så är det en myt att jorden ansågs o-rund förr... Jag anför http://fof.se/index.lasso?id=05538 som mitt argument.

Ok. Nu; var hittar jag de där hästkvinnorna någonstans?

Anonym sa...

Mumfi: de kanske gömmer sig under sina burkor till vardags?

Anonym sa...

Enligt scientologerna är två tredjedelar av alla sjukdomar psykosomatiska och kan botas med L.Ron Hubbards "teknologi".
Enligt Hare Krishna bör en person som smädar Herren Shiva omedelbart dödas. Enligt Rudolf Steiner beror sjukdomar på att vi
varit egoister i våra tidigare liv. TBC beror på "ras- och ståndshat". Cancer får man av att man har en negativ inställning
till livet. Enligt muslimerna är Koranen en sann bok och dess föreskrifter förpliktande. Kvinnor är av naturen underlägsna enligt
samma urkund och därför bör de alltid styras av en man.
Frågan är om det är möjligt att assimilera folk med bristande logik.

Anonym sa...

leffe45 - Fast om man tänker sig att folk ska assimileras till kristendomen, hur fantastiskt logisk är den?
Hur logisk än den svenska byråkratin är, så har den gigantiska brister, så jag förordar förstånd hellre än logik och ändå är det inget som gör oss till ett överlägset folk.
Det är så lätt att fördumma andra, svårare att se objektivt på sig själv.

Cecilia N sa...

Det skulle vara intressant att se vad den där plattjordsmannen på länken här i kommentarerna sa om man satte honom i ett plan och flög honom runt jorden. Eller helt enkelt konfronterade honom med en jordglob. Eller lät honom åka en vanlig karusell (med hästar i trä). Är det omvärlden som börjar springa fort förbi då?
Och springer han fort förbi när andra åker karusell?