måndag, augusti 25, 2008

Idag firar vi Opiconsivia

Ops, Fauna, Bona Dea och Tellus - kärt barn har många namn: Idag firar vi "Opiconsivia" till just hennes ära. Hon var, i det gamla Rom, en slags modersgudinna/moder-jordgudinna/fertilitetsgudinna (och allting däromkring).

Hon var (är?) en ktonisk gudinna. Ktoniskt kommer från grekiskans χθονιος och betyder jordnära, sådant som hör jorden till - i meningen underjorden. Följaktligen bad man till, eller åkallade, henne genom att sitta ner och hålla händerna mot marken. Gaia, däremot, är en gudinna som har att göra med saker ovanpå jorden, på marken alltså, inte under.

Hon var också en helande gudinna, vars attribut var ormen. Ormen går igen i våran apotekssymbol därför, men i den gamla meningen symboliserade den mest hennes falliska/sida natur (fråga mig inte hur).

Särskilt populär var hon bland de gamla romerska matronorna, som precis som gudinnan själv höll koll på sina kvinnliga underståtars både oskuld och barnaskaffande. När hon avbildas sitter hon på en tron och håller i ett ymnighetshorn.

Det finns massor mer att säga om denna gudinna, men börjar man rota för djupt ner i källorna börjar hon smälta ihop med andra gudinnor och till och med motsäga sig själv. Det jag har skrivit ovan är vad jag har kunnat luska ut, utan att gå på djupet. Är jag helt fel ute så får man gärna rätta mig, jag tar inte illa upp.

Kort sagt kan man säga att hon är en riktig arketyp för kvinnogudinnor, och fanns det inte redan en kvinnodag så skulle just idag vara en lämplig sådan. Så kvinnor som läser detta, sätt er ner och håll händerna mot marken och be eller hylla.


Roman bronze Mother Goddess (Bona Dea) roundel.
From flickr user mharrsch's photostream.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: