måndag, augusti 25, 2008

Man ser det man vill se

Är detta Jesus?Jag läste en några dagar gammal artikel i tidningen Dagen, om en man som bad om ett tecken från Gud, och fick det i form av en Jesus i handfatet. Jesus? Tja, det vete fasen. Man ser alltid det man vill se, och är man kristen är det kanske Jesus man ser - på rostat bröd, till exempel, och i handfat.

Själv såg jag något helt annat. Jag såg en kort figur i en bullig täckjacka, gåendes bortåt.

En figur i en täckjacka.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

14 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Googlar man på "Jesus on a toast", så får man massor av träffar. De flesta är satiriska, men skrämmande många som tar det på allvar (och dessutom vill ro in lite schaber på det).

En variant är den här. Rätt kul, tycker jag.

Anonym sa...

Läskigt, jag tänkte precis samma sak som du direkt när jag såg bilden. Det måste ju ha nån underliggande mening!

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Haha, den var kul och påhittig.

olle: Meningen kanske är att separera troende från otroende.

Leszek Bonikowski sa...

Intressant att rost ofta har med dessa gudomliga uppenbarelser att göra. Först rostat bröd nu rostigt handfat. I mina ögon är det snarast ett tecken på dåligt underhållet handfat. But God walks in mysterious ways.

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: "Rust never sleeps".

Leszek Bonikowski sa...

Hur var det egentligen med Jesus spikar? Rusty Nails? Klockan är mycket, time to rost... And gone with the rost...

Unknown sa...

Ju har helt rätt Johnny. Det ser ut som Tootikki, skulle nästan ha kunnat vara en originalillustration från Vinter i Mumindalen.

Martin Klasch sa...

Vad bra han blev! Eftersom jag fick se båda bilderna samtidigt kan jag inte säga hur jag skulle tolkat rosten men din tolkning verkar rimlig ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: And gone to rostock.

nikke: Det tänkte jag också, men jag blygdes att jämföra mina pennstreck med Tove Janssons.

p-e: fast det finns säkert flera alternativa teckningar maan kan göra utefter fläcken.

Markus sa...

jag tycker det ser ut som en robot med en sån där hatt som fiskare har.

Markus sa...

alternativt darth vader i nån form

stationsvakt@gmail.com sa...

mrx: Ah! Jag såg också en Darth Vader.

deeped sa...

och ett företag i Tibro ser en hand med ett pekande finger som en symbol för att Jesus är enda vägen...

stationsvakt@gmail.com sa...

deeped: Haha, ja. :-)