onsdag, september 17, 2008

Korta ner texten

Om jag var lite mindre bekväm av mig så skulle jag läsa igenom mina bloggposter innan jag publicerade dem. Gjorde jag det så skulle jag upptäcka att med lite möda kunde jag ta bort åtminstone en tredjedel av orden och ändå få samma sak sagt. Jag har hört att författare gör så, och det är nog ett bra tips.

Man behöver inte skriva allt. Till exempel, jag berättar om att jag åt en köttbulle: "Idag åt jag en köttbulle, och för att transportera den till munnen använde jag en gaffel." Där hade jag kunnat ta bort allt efter kommat, eftersom det liksom var underförstått att jag använde en gaffel. Jag kom att tänka på det här när jag läste en grej på Linda Rosings blogg:
Nej nu ska jag klä av mig naken och gå in i min varma dusch och bara låta vatten dropparna göra sitt.
Två grejer hon hade kunnat utelämna där. För det första utgår jag från att duschen var varm. Hade den varit kall däremot, då hade hon kunnat skriva det. Duschar är i allmänhet varma. För det andra är nog de allra, allra, allra flesta av oss nakna när vi duschar, så det hade hon kunnat spara bläck på genom att hoppa över att berätta - nå, såvida det inte stod där för att kittla läsarens fantasi.

Nu kom jag på ännu ett sätt att korta ner denna hennes lilla textsnutt på, nämligen att om hon hade skrivit vattendropparna istället för vatten dropparna. På det viset hade texten blivit minst en millimeter kortare.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Ulrika Good sa...

Eller kanske snarare en milliliter.

stationsvakt@gmail.com sa...

ulrika: Haha, ja, kanske i just hennes fall. :-D

Anonym sa...

Elaka ni är! Ingen har väl blivit blond av att sär skriv a! :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Jag tror att det är den där läppförstoringsmassan som orsakar det.

Catta sa...

Jo jag reagerade på det där också, men hon lever ju på att försöka vara sexig och läcker, och det är nog som du sa, att hon försöker få några små pervon ute i cyberrymden att tända till så dom återvänder med förhoppningen att få mer av varan.
Som du ser så hade jag kunnat korta ner detta till:

Word!!

stationsvakt@gmail.com sa...

Catta: Yo!