onsdag, oktober 01, 2008

Ja, fult gjort

Det var fult gjort ...
En kvinnlig lokförare fick en smällare intryckt i sin mun. Det var nån jävla supporteridiot som gjorde det. Tack vare att lokförarinnan var snabb med händerna klarade hon sig undan med brännskador på läpparna
... säger Calle Persson, informatör vid Skånepolisen.

Ja tacka fan för att det var fult gjort. Det var farligt, idiotiskt, puckat, psykopatiskt och superfult gjort. C. Persson uttrycker sig alldeles för försiktigt - något jag tycker mig ha sett öka från polishåll. Okej att kungen kanske inte har tillåtelse att säga vad han tycker och känner, men polisen borde kunna göra det.

Jag efterlyser lite passion från polisens håll. Lite "Nu jäävlar tar vi honom!", typ. Polisens roll borde inte bara vara att jobba på rutin, utan att inspirera varandra och allmänheten. Jag tror inte att poliserna är robotar som inte känner något inför idioterna de har att göra med, och de borde inte heller vara rädda för att uttrycka det.

Att säga "Det var fult gjort" förminskar offrets lidande i allmänhetens ögon - får händelsen att verka allmänt vardaglig och skapar bara uppgivenhet.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , / Ab, DN, SvD, SydSvD, Db

17 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullständigt med. "Fult gjort" är att sätta krokben för någon.

En sådan här händelse får mig att må illa.

Peace in mind sa...

Finns bara en blogg där jag lockas kommentera som följande...

"det behövs mer stake i polisen"

Men det är fan sant, vad är det för fel på människor? På flata poliser? På fotbollshuliganer?

Peace in mind sa...

...men du en annan sak, nyfiken fråga...Hur går det för dottern i stora stan? Min har precis fått typ fyra jobb på en gång, och kvittrar som en lärka i telefon...

Anonym sa...

Dette kan dere takke den gamle styrelsen deres for. Malmö er jo kun pakkiser og drittfolk hele gjengen.

Det slår aldri feil. Jo, mer arabere, muslimer eller tyrkere, jo mere bråk! Alltid!

"Syrianska stormade Västerås siden."

Man vile aldri lest; "Västerås stormade Syrianska sidan".

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Verkligen, alltså.

fkbek: Inga jobb ännu, efter en vecka. Hoppas hon hittar nåt snart.

anonym:

Maria sa...

Det är SOCIOPAT-varning på den jävla idioten!!!

Anonym sa...

Bra inlägg. Rätt attityder är förmodligen mer avgörande för brottsbekämpningen än något annat. Man undrar var viljan att förringa och förmildra kommer ifrån?

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Ja nån jävla varning är det.

anonym: Fan vet. Rädsla för att sticka ut?

Anonym sa...

Polisen borde swabbat varenda hand på de supportrar de följde , efter salivspår och krutrester, ett litet dna test av hennes saliv hade sedan kopplat ihop förövaren med offret. och det finns väl dessutom kameror på stationen, vilket borde göra att man kan identifiera vilka som i alla fall passerat in dit.

Antar att vi kanske inte har så avancerad polis.

Anonym sa...

Delvis rätt då denna yrkeskategori har både rätt och fel personal som många övriga yrken naturligtvis.Vet en polis efter en biljakt på landet där tjuvarna till slut stannade och sköt mot polisbilen där denna polis nu varit sjukskriven från sitt arbete i mer än två år pga de psykiska effekterna av denna beskjutning.Samtidigt kan man ju lätt undra om denna person inte insåg att polisyrket ibland kräver dessa uppoffringar från personalen.
Har för övrigt en stor respekt för denna ansatta poliskår som mitt i all skiten bland en vilt skrivande press mm försöker göra sitt arbete utan att bli stämda av brottslingarna i sin tur i bak och fram Sverige.Att sedan Malmö polisen borde ha extra lön för skit jobbet jag sett att de får stå ut med i de mer invandrartäta delarna i Malmö är ju helt rätt.

Pelle

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym/pelle: Problemet är, antar jag, att de är alldeles för få poliserna. Däremot skulle jag önska att fler poliser bloggade. Det skulle vara intressant att får en inblick i hur de tänker.

Martin Klasch sa...

Jag reagerade precis likadant som du när jag läste det, Johnny. Nog kan jag tycka att det är bra med det lite sansade svenska förhållningssättet (inklusive språkbruket) till det mesta - om alla tjänstemän springer runt och är emotionella och använder starkt språk till vardags så har vi ju snart bara trappat upp nivån till ingen nytta - MEN här var ordvalet förkastligt lamt och gränsande till tjänstefel. Förhoppningsvis insåg han det själv efteråt... PR och attitydfrågor är kanske något att öva på inom kåren.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: När jag hade lugnat ner mig funderade jag på hur han borde ha sagt.

Martin Klasch sa...

Ja, det är svårt att säga men absolut inget som förminskar allvaret i alla fall...

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Han kanske borde ha förstärkt fult till: Oacceptabelt fult.

Martin Klasch sa...

Varför inte slå till med jättetaskigt/jättetjabbigt eller ful-fult?

stationsvakt@gmail.com sa...

P-E: Han kunde ju ha sagt:
"-Asså .. fy faaaan asså. Vicket jävla svin!"