söndag, november 09, 2008

Legend of the Seeker

Trots varningar i kommentarerna till min fråga om huruvida jag skulle läsa Terry Goodkinds böcker om "sökaren" fortsatte jag, och har nu läst några böcker. Mina farhågor bestod i att böckerna skulle vara litterära motsvarigheter till tv-serien Xena. Så illa har det dock inte visat sig vara. Böckerna är av den arten att man kan både ha och mista dem, men råkar man ändå ha dem så kan man lika gärna läsa dem. Ett tidsfördriv, helt enkelt.

Två problem finns .
1: Saker upprepas för ofta, typ: "Han var den mäktigaste (valfri magisk företeelse) som världen någonsin skådat", "Hon var den mäktigaste (valfri magisk företeelse) som världen någonsin skådat" och "Den var den mäktigaste (valfri magisk företeelse) som världen någonsin skådat".
2: Personer utvecklas och byter personlighet för snabbt. Som exempel skulle man kunna ta förvandlingen från en räddhågsen och osjälvständig människa, till en självsäker glidartyp. En sådan förvandling skulle i verkligheten ta några år, och bäras fram av olika händelser. I Terry Goodkinds böcker händer det på ett par sidor, på ett par dagar, och till synes utan yttre påverkan. Det känns overkligt.

Legend of the seeker.

Nu har tv-serien "Legend of the Seeker" kommit, och jag har sett det första dubbelavsnittet. Tja, det är faktiskt som Xena, men med en bättre datorgrafik. Handlingen verkar följa böckerna någorlunda. Ändringar har naturligtvis gjorts - rätt stora - men det får man köpa. Och precis som böckerna verkar tv-serien vara något man kan både ha och mista, men som man kan kolla på om man inte har nåt bättre för sig.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, jag erkänner. Trotts att jag använde Xena som ett avskräckande exempel så gillar jag faktiskt Xena.

Xena är inte _bra_ men det är definitivt underhållande.

Så, nu när du väckt mitt intresse, var hittade du den serien? Jag har letat en del och tycks inte se den någonstans.

stationsvakt@gmail.com sa...

mumfi: Tror det var Pirate bay. Serien kommer bergis inte till Sverige, så vad fan.

Anonym sa...

Ah...
Jag är för lat för att ladda ner... Istället gjorde jag ett halvhjärtat försök att köpa det hela på SF-Bokhandeln :)
Latheten har inte så mycket med själva nedladdandet att göra, men med uppspetandet. Har inte riktigt fått till det där med sladdarna mellan TV & Dator. Det är något jox med grafikkortet. Får la skaffa en sådandär HD-box eller nått så småningom...

Jag känner mig som en usel pirat ibland. Man tycker lixom det anstår en pirat att pirata. Jag är mera dendär typen som håller till på land och snackar om hur fin hans båt skulle vara om han skaffar sig en :) (Du skulle se kanonerna!)

stationsvakt@gmail.com sa...

mumfi: Jag laddar sällan ner något, och gör jag det så är det sånt som skulle vara svårt att få tag på på den lagliga vägen. Däremot spanar jag gärna på gamla filmer som har tappat upphovsrätten.

Anonym sa...

Själv är jag väldigt förtjust i Sword of Truth-serien (recenserade den så sent som idag på min blogg). Goodkind besitter en förmåga att ge mig gåshud mellan varven. Däremot är jag livrädd för tv-serien, som jag känner riskerar ge hela serien en permanent b-stämpel. Ska försöka undvika den så gott det går, så att jag inte får jobbiga, konkreta bilder i huvudet som ställer till det för min fantasi (a.k.a. Lord of the Rings-syndromet). Kan hålla med dig angående problemen du beskriver, även om jag varit lite för uppslukad av böckerna för att lägga märke till dem själv :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Robert: ett gott råd: Håll dig borta från tv-serien. jag är inne på Temple of the Winds nu och har så smått börjat kunna frigöra mig från bilderna - men det har varit svårt.